Východní obchvat Olomouce má odvést mimo město šňůry aut, která cestují mezi Šternberkem a olomouckými výpadovkami na Přerov, Ostravu, Mohelnici či Brno.

Napojit by se měl na stávající silnice u Týnečka a u Holice. 

Trasa východního obchvatu OlomouceŘSD: Jsme na samém začátku

Kolony a zdržení jako důsledek uzavírek extrémně vytížených silnic v posledních měsících zažily a zažívají Pavlovičky, Chválkovice, Bělidla i Hodolany.

Nejednou přitom padla zmínka o východní tangentě.

„Všichni víme, že je nutná, ale vždy to skončilo na penězích. Například při uzavření podjezdu by rozhodně situaci ulehčila. Lidé už spíš doufají, než se by ji vyhlíželi," řekl při úplné uzavírce pro auta v ulici U Podjezdu Stanislav Losert z Hodolan, kde je členem komise městské části.

Stát v minulosti stavbu pozastavil. Důvodem bylo posunutí obchvatu dále od okraje městských částí více k Bystrovanům.

Teď se na obchvatu ovšem opět pracuje.

„Stavba je na samém začátku. Pokyn k zahájení přípravy obdrželo Ředitelství silnic a dálnic v roce 2014," sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Ekonomické hodnocení vyšlo kladně

K projektu už se vyjadřoval Státní fond dopravní infrastruktury, příští měsíc je na řadě ministerstvo dopravy.

„Protože vyšlo kladně ekonomické hodnocení stavby, byly v předstihu zahájeny navazující přípravné práce a to geodetické zaměření stavby a proces posuzování jejího vlivu na životní prostředí," dodal Jan Studecký.

Následovat bude geologický průzkum a výkupy pozemků.

Zároveň se pracuje na získání dokumentů a povolení potřebných k zahájení stavby.

Pokud v řetězci jednotlivých kroků nenastane zádrhel, mělo by se začít stavět v roce 2019.

„Dokončena bude stavba v roce 2021," uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

Stavět by se mohla zažít 2020

Vedení olomoucké radnice je v odhadech opatrnější.

„Povedlo se nám přesvědčit ministerstvo dopravy, aby opět přistoupilo k pokračování přípravy stavby, která byla zastavena za ministra Bárty. Současný harmonogram je nastavený tak, aby se s výstavbou začalo v období let 2020 až 2022," uvedl náměstek primátora Aleš Jakubec (TOP 09).

Jako pravděpodobnější vidí spíše rok 2022.

Dodal, že silnice I/46, která Olomoucí prochází ulicemi Hodolanská, Divišova, Pavlovická, Chválkovická a Šternberská, už je na hranici své kapacity. Denně tudy projede na dvacet tisíc aut.

„Jakákoliv dopravní nehoda nebo uzavírka působí značné komplikace nejen v dotčené lokalitě, ale i na území celého města," řekl náměstek.

Od přeložení silnice si lidé slibují kromě odlivu aut z obydlených částí města také snížení hluku a zplodin.