Na nebezpečné zatáčky nově upozorňují značky a směrové šipky. Dopravní expert a policie by ale zde uvítala i svodidla, ty však nejsou v souladu s historickou hodnotou barokní aleje.

„Na vině při nehodách jsou ale v první řadě samotní řidiči," vzkazuje Miroslav Charouz, krajský koordinátor BESIP.

V příkopě mezi silnicí a cyklostezkou uvázla na začátku dubna řidička, která nezvládla projet jednou ze zatáček. Na přítomnost zákrut přitom nově upozorňují směrové šipky.

close Tragická nehoda u Samotišek zoom_in

Jedna z tragédií na cestě mezi Chválkovicemi a Samotiškami. Vedle rizikové silnice vede stezka pro cyklisty a bruslaře. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Jedna šipka? K ničemu

Opatření se však všem nezamlouvá. „Jedna šipka? To je k ničemu, protože na nic neupozorňuje. Navíc je vždy jen v jednom směru, copak se nebourá i ve druhém?" namítl například Milan Mikš ze Samotišek.

close Nové bezpečnostní prvky na silnici z Olomouce do Samotišek - směrové sloupky zoom_in Kromě směrových šipek motoristy varují také značky s informací o dvojité zatáčce. Navrhla je policie, stejně jako před časem osazenou tabuli upozorňující na úsek častých dopravních nehod společně s doporučenou rychlostí sedmdesát kilometrů v hodině.

„Jestli budou tato opatření dostatečná, ukáže až čas. Dopravní svodidla, která jsme navrhovali, ale nenahradí," sdělila Marie Štrbáková, policejní mluvčí.

Před třemi lety za krajnicemi vozovky navíc přibyly i směrové sloupky a střed cesty protínají zářící „kočičí oči".

Svodidla pro bezpečnou cyklostezku

Podle dopravního experta jde při zdejších nehodách jednoznačně o chybu řidičů samotných.

„Nepřizpůsobují jízdu poloměru zatáček ani povětrnostním podmínkám. Jsou na vině v první řadě, ty zatáčky ani stromy za nehody nemůžou," je přesvědčený koordinátor projektu BESIP v kraji Miroslav Charouz.

Zároveň se však přiklání k osazení svodidly, a to kvůli cyklostezce.

„Pohybuje se na ní mnoho lidí, cyklisté, senioři, děti, matky s kočárky, sportovci na bruslích. Sám jsem byl dvakrát svědkem situace, při které auto přistálo právě na cyklostezce. Štěstí, že se na ní ještě nikomu nic nestalo," vyzdvihl Miroslav Charouz.

Památkáři: Minimální dopady na vzhled

close Tragická nehoda u Samotišek v sobotu 2. října ráno zoom_in Navrhovaná svodidla, která snižují jak rizika na zdraví posádky tak i lidí na cyklostezce, však neprošla u pracovníků památkové péče. Nesouhlasili s nimi ani městští památkáři, ani Národní památkový ústav (NPÚ).

„Navrhli jsme, aby se hledala jiná východiska, například ve formě značek či snížení rychlosti, jež stále upřednostňujeme před osazením svodidel. Je nutné hledat příčiny dopravních nehod a najít řešení, která budou mít minimální vizuální dopady na hodnoty aleje," sdělil František Chupík, ředitel olomouckého pracoviště NPÚ.

Snížení rychlosti by podle Miroslava Charouze ničemu nepomohlo.

„Řidiči jsou přece dospělí lidé a měli by vědět, jak se mají na silnici chovat. Zvládnutí řízení ve vysokých rychlostech ale velmi přeceňují," přidal koordinátor BESIPu.

Kvůli zatáčce kácet nebudeme

Historickou alej chrání zákon o památkové péči. Vzrostlé lípy, které jsou pro oko laika poničené po tragických nárazech, jsou pod drobnohledem odboru životního prostředí. Jeho pracovníci sledují jejich zdravotní stav. Při zhoršení se počítá s jejich kácením.

„Rozhodně nebudeme bránit kácení problematického stromu, jehož zdravotní stav se již jen zhoršuje. Nemůžeme ale pokácet strom jen z důvodu, že je třeba v zatáčce, nebo pod kopcem," zdůrazňuje vedoucí odboru Petr Loyka.

Pozor alej! Jako v Německu

close Po nehodě zůstal pomníček a pařez uřízlého stromu. zoom_in Proti kácení stromů u alejí se silně ohrazují také další odborníci na životní prostředí, například ze sdružení Arnika. Poučit bychom se podle Arniky mohli v sousedním Německu.

„Tamní policie zavedla výstražnou dopravní značku ´pozor alej´. Ve všech úsecích silnic lemovaných stromy je také automaticky snížená přípustná rychlost na maximálně sedmdesát kilometrů v hodině. Cestáři důsledně označují kmeny stromů reflexními prvky a vláda zavedla i speciální školení řidičů pro jízdu v aleji do autoškol," uzavírá Vratislav Vozník, mluvčí sdružení.

Nejtragičtější nehoda se na silnici do Samotišek stala v roce 2007. Na Štědrý den zde po nárazu do stromu zemřeli čtyři mladí lidé. Jeden člověk zemřel o rok později. Další smrtelná nehoda se zde stala v roce 2010.