Otevřený podnik FAI 40. Grand Prix ČR zavítal do Olomouce vůbec poprvé. Předchozích devětatřicet ročníků totiž proběhlo v Mělníku. Do hanácké metropole zamířilo klání z toho důvodu, že členové klubu leteckých modelářů v Mělníku zestárli a neměli již sílu pořádat další závod. V Olomouci projevil ochotu Jiří Klein. „Mezi modeláři chybějí mladí lidé a nikdo tam o to neměl zájem, tak jsem se toho chopil,“ řekl pořadatel Klein. Podle něj mladí modeláři nemají k závodění velký vztah. Koupí si totiž nejčastěji model letadla a pouštějí si jej u domu. „Už to nestaví doma, jak my starší. Nechodí na letiště a nedrží v partě,“ mrzelo Kleina.

Systém závodů se nejvíce blíží formátu RedBull Racing, kde akrobatičtí piloti létají s velkými letadly na vymezené trati kolem pilonů. Modeláři však už z principu nemohou mít tak velkou trať. Proto závodí na trojúhelníkovém okruhu o délce 400 metrů. Zde musí za co nejkratší dobu odlétat deset kol. V Olomouci se pak představili dvě kategorie letadel F5D a F3D. „První třída je na baterky, v té druhé pak k pohonu slouží spalovací motor. Jinak trať a pravidla jsou stejná,“ vysvětlil Klein.

Českou republiku v sobotu zastupovala šestice mužů. Mezi nimi byl i matador modelového létání František Hovorka, který se závodu účastní od samého začátku. „Tradice tohoto podniku je velká, vyhrál jsem ruský pohár i světový pohár, ale tady je to takové pohodovější,“ přiznal Hovorka. „Navíc zde máte dobré pivo,“ přitakal mu člen české reprezentace Jan Sedláček z Prahy. Všichni členové českého týmu pak přiznali, že rádiovým modelům se věnují od mládí. „Mě k tomu dovedl otec,“ uvedl Sedláček.

Podle Jiřího Kleina byla na neředínském letišti velmi silná konkurence. „Je zde evropská špička. Tím, že je to otevřené klání, tak dorazil i jeden mimoevropský letec až z Venezuely,“ uzavřel Klein.