Kdy se ale dočkáme pokračování D35 směrem na Hradec Králové, zůstává otázkou.
Přípravy na výstavbu úseku z Mohelnice po Staré Město u Moravské Třebové jsou po letech znovu prakticky na začátku.
Motoristé změnu rychlostní silnice na dálnici prakticky nezaznamenali. Jde jen o administrativní opatření.
I nadále zde platí stejná pravidla provozu včetně maximální rychlosti 130 kilometrů za hodinu a povinnosti mít dálniční známku.
Jedinou změnou tak jsou nové tabule na začátku a konci dálnice.
Dosavadní modré značky se symbolem auta nahradily zelené cedule s dálnicí.
Totéž platí i pro úsek z Olomouce na Vyškov, který je nově dálnicí D46. Zde ale značky omezují rychlost na 110 kilometrů za hodinu.
Směrové tabule na příjezdech k dálnici se budou vyměňovat postupně a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) při této příležitosti vymění i poškozené značení.
„Výměna značek v souvislosti s převedením rychlostních silnic na dálnice přijde v celém Olomouckém kraji na 1,7 milionu korun," sdělil ředitel olomoucké správy ŘSD Martin Smolka.
Čtyřproudovka na Hradec opět na začátku
Rychlejší cesty z Olomoucka do Čech se ale v nejbližších letech nedočkáme.
Pokračování stavby D35 z Mohelnice na Hradec Králové se po šesti letech příprav vrátilo na začátek.
V současnosti se pracuje na podkladech pro hodnocení vlivu stavby na životní prostředí.
To se přitom připravovalo už jednou v roce 2009, stát ale takzvanou EIA tehdy vrátil k dopracování.
„Materiály pro EIA by měly být zpracované do jara, projednání pak má být hotové do podzimu," nastínil na podzim další průběh příprav Milan Koloušek, technický ředitel společnosti Valbek z Liberce, která úsek po Staré Město u Moravské Třebové projektuje.
Kdy by se mělo začít stavět, je nejasné. Podle Milana Kolouška ale veškeré přípravné práce včetně výkupu pozemků u tak náročné stavby trvají v průměru kolem deseti let.
Jednadvacet kilometrů dlouhý úsek mezi Mohelnicí a Starým Městem u Moravské Třebové se má podle plánů začít stavět jako poslední z celého dálničního propojení Moravy a Čech.
Budou na něm tři mimoúrovňové křižovatky. Dvě z nich budou u Mohelnice, další u Maletína. U této obce bude také jedenáct set metrů dlouhý tunel.
Zvýšení rychlosti na silnicích prvních tříd
Uvolněnou značku silnice pro motorová vozidla s autem na modrém podkladu chce nyní ministerstvo dopravy využít pro silnice prvních tříd, na kterých bude bezpečné zvýšit maximální rychlost z devadesáti na sto deset kilometrů za hodinu.
V našem regionu by se to mohlo týkat obchvatu Postřelmova a průtahu Rájec – Zvole.
Podmínkou je, aby silnice splňovala několik kritérií. Musí být směrově oddělená středovými svodidly a nesmí na ní být úrovňová křížení.
„Postupně se budou prověřovat všechny silnice první třídy se směrově odděleným čtyřpruhovým uspořádáním. Je nutné, aby silnice plně vyhověla po bezpečnostní stránce a aby případné zvýšení rychlosti schválil krajský úřad," uvedl už dříve mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Komplikovaný nájezd odrazuje
Motoristé by zvýšení rychlosti uvítali.
„Po těchto úsecích stejně každý jezdí minimálně stovkou. Je to bezpečná silnice bez křižovatek, která je v lepším stavu než mnohé dálnice, takže vyšší rychlost tady podle mě mohla být už dávno," míní řidič Filip Morávek.
Zvýšení rychlosti by uvítali zejména v Postřelmově. Mnoho řidičů totiž při cestě od Zábřehu stále jezdí přes obec.
Od použití obchvatu je odrazuje komplikovaný nájezd, kvůli němuž neušetří prakticky žádný čas.
„Od zvýšení rychlosti si slibujeme, že ještě ubude aut v obci, když bude jízda po obchvatu rychlejší," řekl před časem starosta Postřelmova Jaroslav Nimrichtr.
Konečné slovo bude mít odbor dopravy krajského úřadu.
„Zatím jsme od něj žádný takový pokyn nebo rozhodnutí nedostali," sdělil Martin Smolka.