Ukončení výluky, a tedy zprovoznění regionální železnice v úseku Šternberk–Uničov, je naplánované na 8. září k 17. hodině. „Následně od 9. září začne výluka v dalším úseku Uničov–Troubelice,“ sdělil Deníku mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Na koleje mezi Uničovem a Šternberkem se vrátí motoráky. Provoz elektrických vlaků se předpokládá od jízdního řádu 2022/2023. Kraj má smlouvu s Českými drahami a dopravce nasadí na elektrickou trakci postupně nejmodernější elektrické jednotky RegioPanter s kapacitou až 240 míst.

Součástí modernizace trati z Olomouce do Uničova je zvýšení úrovně zabezpečení přejezdů a také instalace stacionární části evropského zabezpečovače ETCS.

Na trati 290 mezi Olomoucí a Uničovem bude od 1. ledna 2023 zavedený výhradní provoz vozidel pod dohledem ETCS. Budou na ni tedy moct vjet už jen vlaky vybavené palubní částí tohoto systému.

„V Česku půjde o vůbec první trať s výhradním provozem pod dohledem systému ETCS. Následovat bude od 1. 1. 2025 výhradní provoz s ETCS na 1. a 2. koridoru a v úseku Přerov-Česká Třebová,“ informoval Dušan Gavenda.

Traťový úsek Olomouc-Uničov prochází kompletní modernizací včetně úpravy zastávek a stanic. Mezi Olomoucí a Šternberkem je hotovo od konce loňského roku. Od března se stavbaři pustili do práce na druhém traťovém úseku, kde jsou po dobu výluky všechny vlaky nahrazeny náhradní autobusovou dopravou.

Traťový úsek Olomouc-Uničov je první regionální železnicí v České republice, kde Správa železnic zavede dosud maximální možnou rychlost na českých kolejích - 160 kilometrů za hodinu. Doposud se zde mohlo jezdit nejvíce devadesátkou.

Cestování zrychlenými vlaky, jeden pár za hodinu po Olomouci zastaví až ve Šternberku, výrazně zkrátí jízdu mezi Olomoucí a Uničovem.

Modernizace si vyžádá 4 miliardy korun. Elektrizací projde i navazující úsek trati až do Šumperka.