Jedna z nejčastějších otázek naštvaných řidičů zní: Proč se rekonstrukce nedělá po jednotlivých pruzích, jak tomu u podobných oprav bývá zvykem?

Olomoucký deník zjistil, že tato varianta byla skutečně na stole.

Preferovalo ji Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), pod jehož správu průtah spadá.

Rekonstrukci silnice také navrhovalo v dřívějším termínu, od 14. září do 31. října.

Město ji však odmítlo a začátek stavebních zásahů posunulo, oficiálně kvůli tomu, že by způsobila ještě větší dopravní komplikace.

Podle zdrojů Deníku ale za odsunutím může stát i politický tlak, aby omezení začalo platit až po komunálních volbách.

Rekonstrukce začala hned následující den po uzavření volebních místností.

Primátor Martin Major takovouto souvislost rezolutně odmítl.

Důlvod? Křížení s termínen Flory

Od neděle 12. října je zcela neprůjezdná část Velkomoravské ulice od hotelového domu po křižovatku u učiliště v Rooseveltově ulici a část výpadovky na Velkou Bystřici od křižovatky u autobusového nádraží po křižovatku Lipenské ulice s Pavelkovou.

Dopravu v Olomouci komplikuje uzavírka dvou důležitých silnic, které potřebovaly opravit. Do 4. listopadu musejí řidiči počítat s objížďkami a kolonami. Na snímku frézování ve Velkomoravské u­lici.„Nechápu, proč se to nedělá po polovinách, aby byl provoz zachovaný aspoň částečně, tak jak to bylo v případě opravy Tovární?" tápal například olomoucký řidič Ivan Nedbal.

Městský průtah patří do správy Ředitelství silnic a dálnic.

Vyřizování uzavírky a objízdné trasy je povinností zhotovitele stavby, v tomto případě firmy Strabag. Ta první žádost projednávala s městem i Olomouckým krajem na začátku září.

Klíčové dopravní tepny chtěla společnost uzavřít jen částečně, ale zato na šest týdnů, a v delším úseku, od hotelového domu až po estakádu v Tovární ulici.

Podle mluvčí olomouckého magistrátu s prvotním návrhem nešlo souhlasit z několika důvodů.

„Při takovýchto opravách dochází vždy k velkým komplikacím v dopravě. V původním termínu by se uzavírka zkřížila s termínem, ve kterém se koná Flora a doprava ve městě už tak bývá velmi zatížená," uvedla Radka Štědrá.

Původní plán: uzavírka přes půlku průtahu

Pořádné zpoždění od pondělního rána nabírají řidiči v Olomouci kvůli uzavírkám v ulicích Velkomoravská a Lipenská.Původně mělo jít jen o částečnou uzavírku, kdy by se doprava svedla do jednoho jízdního pruhu.

„Ovšem takto to mělo být v úseku od Velkomoravské ulice u hotelového domu až po křižovatku Lipenské ulice s Pavelkovou. Tím by došlo k omezení dopravy takřka na polovině průtahu silnice I/35 a značně by to ovlivnilo dopravní spojení jižní části města s centrem," upřesnila mluvčí města Radka Štědrá.

Omezení by tak zasáhlo celkem sedm křižovatek na průtahu.

„Znamenalo by to, že by se všechny světelně řízené křižovatky vypnuly a museli by je řídit policisté po celý den, aby byl zajištěný bezpečný přejezd vozidel ve směru z městských částí Holice, Nový Svět, Nové Sady, Povel a Slavonín ve směru do centra a zpět," poznamenala mluvčí.

Město tak nakonec dalo zelenou pouze opravám v nynějším rozsahu.

Aby se to stihlo, je to zavřené celé

Pořádné zpoždění od pondělního rána nabírají řidiči v Olomouci kvůli uzavírkám v ulicích Velkomoravská a Lipenská.Dva na sobě nezávislé zdroje Olomouckého deníku, které jsou obeznámené s dopravní problematikou ve městě, však tvrdí, že při posuzování rozhodoval i politický tlak.

Politici se mohli obávat, že i částečná uzavírka by těsně před volbami přinesla vlnu kritiky, která by v důsledku mohla zahýbat s jejich výsledkem.

„Vedení města nepovolilo dřívější zahájení prací z důvodu konání voleb. Původně se to mělo opravovat po půlkách, a to celkem šedesát dní. Protože to firmě neschválili, museli to posunout. Aby se to do zimy stihlo, je to zavřené celé. Oprava ale bude trvat o polovinu času méně," prozradil zdroj z dopravní komise Rady města Olomouce.

Ve stejném duchu hovořil i druhý zdroj Deníku z ŘSD. Redakce jejich totožnost zná, na jejich přání ji ale nezveřejňuje.

Stávající náměstek olomouckého primátora, který má na starosti oblast dopravy, na dotaz, zda termín zahájení ovlivnilo konání komunálních voleb, přímo neodpověděl.

Ivo Vlach jen poznamenal, že o přípravě stavby věděl od ŘSD od letošního jara.

„Preferoval jsem, aby se průtah opravoval přes léto. V té době však nebyl ještě vybraný zhotovitel a běžely zákonné lhůty. Na začátku září ležela na stole varianta, se kterou jsme nemohli souhlasit, protože by měla mnohem větší dopady na dopravu," řekl Ivo Vlach.

Major: Je to nesmysl

Pořádné zpoždění od pondělního rána nabírají řidiči v Olomouci kvůli uzavírkám v ulicích Velkomoravská a Lipenská.Martin Major, který byl v době rozhodování olomouckým primátorem, vyloučil jakoukoli souvislost mezi posuzováním uzavírky a datem konání komunálních voleb.

„Ne, nemělo to žádný vliv, je to nesmysl," řekl Martin Major.

Ředitel olomoucké správy ŘSD Martin Smolka již před časem upozornil, že se kvůli průtahům nestihne letos opravit velmi rozbitá část průtahu od křižovatky Velkomoravské a Rooseveltovy po sjezd k Baumaxu. To potvrdila také mluvčí společnosti Strabag.

„Zvolená varianta byla vyhodnocená jako nejpřijatelnější a odsouhlasily ji všechny dotčené subjekty. Celá stavba je tak rozdělená na dvě etapy, kdy ta druhá se bude realizovat až na jaře roku 2015," uvedla Edita Novotná.

Objízdnou trasu určuje zákon

Vedení objízdné trasy, na kterou si také řidiči často stěžují, vyplývá ze zákona.

Objížďka totiž musí vést vždy po silnici o třídu nižší, než jaké je opravovaná komunikace.

V případě uzavírky I/35 se proto motoristé musejí vydávat po silnici druhé třídy, přes Nové Sady, Slavonín a Neředín.

Stavební činnost, která přijde stát na více než 42 milionů korun, je naplánovaná do 4. listopadu.

„Vše jde podle harmonogramu," uzavřel Jan Vavřík ze společnosti Strabag.