Mrazivé počasí sice přibrzdilo stavební práce na úseku, ale na jaře opět vypuknou.

Mosty u Čekyně, ale i mezi místními částmi Vinary a Lýsky, byly uvedeny do provozu už v listopadu loňského roku.

Podle zástupců zhotovitelské firmy Skanska ale počasí v současné době neumožňuje pokládat na vozovku barvu, a proto se zprovoznění nového mostního objektu mezi Přerovem a Olomoucí oddálí. Otevře se až na jaře.

Na mostech se pracuje už od ledna, na hotovou čtyřproudovku z Lipníku by měla vjet auta koncem letošního roku.

„Předpokládáme, že půjde celý úsek dálnice D1 mezi Lipníkem a Přerovem do provozu v prosinci,“ upřesnil termín ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Od jihu stále nic 

Navazující úsek mezi Říkovicemi a Přerovem, bez kterého se dopravě neuleví, si ale musí na zahájení počkat. Stavbu totiž brzdí obstrukce ekologických aktivistů Děti Země.

Ti nejprve napadli řízení o povolení výjimky ze zákona ke škodlivému zásahu do biotopů šestadvaceti zvláště chráněných druhů živočichů, a poté nařkli přerovský stavební úřad ze systémové podjatosti.

Kraj jejich námitce vyhověl a rozhodl, že by územní řízení neměli dál vést úředníci přerovského magistrátu, ale přesouvá se na olomoucký magistrát.

„Jediné, co nám nyní chybí, je koordinované stanovisko magistrátu města Olomouce. Ve chvíli, kdy bude vydáno, budeme ve změně územního řízení pokračovat,“ nastínil další postup David Fiala.

Podle jeho slov už je pro stavbu vykoupena drtivá většina pozemků.

„Chybějí nám jen jednotlivci a dovypořádáváme kraj, obce a státní organizace. Nyní uzavíráme smlouvy o přeložkách a nadále poběží i archeologický výzkum, se kterým nemusíme nijak spěchat, protože nejsme pod časovým tlakem,“ shrnul.

Řidičovo přerovské zoufalství

Dopravní situace v Přerově je dnes zoufalá a největší nápor na nervy zažijí řidiči v letošním a příštím roce.

Kvůli stavbě mimoúrovňového křížení, která už začala, se totiž uzavře významná dopravní tepna - Polní ulice. Komplikovaný bude i průjezd Předmostím.

„Důležité je, že jsou tyto strategické dopravní stavby zahájeny, a intenzivně jednáme i o výkupech pozemků v Dluhonicích,“přiblížil přerovský radní pro dopravu Tomáš Navrátil (ANO).

Průpich letos stavět nezačnou

Už letos má začít demolicí budov také stavba takzvaného průpichu, jenž má zklidnit dopravu u přerovského nádraží.

Má začínat na křižovatce ulic Komenského, Velké Novosady a Kojetínská, povede přes areál Juty a napojí se na Tovární ulici. Stavbě ustoupí objekty v areálu Juty a demolici se nevyhnou ani budovy v Komenského a Kramářově ulici.

„Dokončili jsme výběrové řízení na demolici budov, která proběhne ještě letos. Stavba průpichu ale vypukne až v příštím roce a vypíšeme na ni soutěž,“ uzavřel Martin Smolka, ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic.