Úsporu času a možnost vyřídit věci s úřady na dálku umožňuje portál občana. Moderní službu zavádějí i menší města a obce. Od loňska například Moravský Beroun.

Třítisícové město na periferii Olomouckého kraje zavedlo moderní službu vloni v květnu.

Roli v rozhodování městského úřadu tehdy hrála i zkušenost z pandemie covidu-19, která omezila kontakt občanů s úřadem a naopak posílila význam elektronické komunikace.

Úspora času a jednodušší komunikace

„Chtěli jsme vytvořit nástroj, který by šel lidem naproti, zjednodušil jim komunikaci s úřadem, ušetřil čas. V době moderních technologií přece není nutné, aby si lidé kvůli vyřízení nějaké životní situace plánovali svůj čas podle toho, kdy je úřední doba na úřadu,“ popisoval tajemník městského úřadu Marek Malínek.

Moravský Beroun je obec takzvaného „dvojkového“ typu s obsáhlou agendou veřejné správy, včetně stavebního úřadu. Díky portálu, do kterého je možné se přihlásit přes některou z variant elektronické identity, například e-Občanku, mají místní přehled o poplatcích a platby mohou v portálu provádět pomocí QR kódu či platebních bran.

Z domova pohodlně vyřídí celou řadu věcí v oblasti bytové problematiky, místních poplatků, dotací z rozpočtu města, místních komunikací, stavebního úřadu, matriky nebo životního prostředí.

Nádraží v Moravském Berouně, Ondrášově, otevře v dubnu. Celková rekonstrukce stála za 43,4 milionu korun.
Nádraží v Moravském Berouně otevře v dubnu. Nová vizáž má kritiky

„Občan si může spravovat své záležitosti přes svůj uživatelský účet tak, jak je zvyklý například u internetového bankovnictví. Velký význam spatřuji v dostupnosti téměř všech formulářů, které jsou v rámci jednotlivých agend využívány, na jednom místě,“ přiblížil Malínek.

Tyto „chytré“ formuláře jsou k vyplnění přímo v uživatelském prostředí portálu s možností jejich přímého odeslání na e-Podatelnu městského úřadu, a to kdykoliv a odkudkoliv - se zpětným automatickým potvrzením o doručení.

Ve městě se během necelého roku přihlásilo do systému na 200 občanů. Aktivně portál využívají čtyři desítky.

„Nejčastěji v oblasti místních poplatků. Stejně tak je však možné touto cestou požádat o pečovatelskou službu nebo pro zajímavost i poskytnout souhlas s pozváním na vítání občánků,“ zmínil tajemník.

Moderní služba může ulehčit život zdravotně znevýhodněným osobám nebo lidem, kteří se teprve chtějí do města přistěhovat a na dálku si předem přihlásit popelnice.

Ve Šternberku vznikne atraktivní lokalita pro výstavbu desítek rodinných domů, březen 2023
40 rodinných domů na top adrese u lesa. Šternberk podepsal zásadní smlouvu

Půlka Čechů o digitálních službách neví

Podle tajemníka se město snaží službu propagovat. Obecně je ale informovanost malá. Podle průzkumu společnosti Gordic, která portály občana vyvíjí, přes polovinu Čechů neví, kde najít informace o digitálních službách.

„Doporučujeme každému občanu si zjistit, zda jejich úřad umožňuje například hradit poplatky dálkově a co vše mohou na obecním portále vyřídit. My na našich portálech občana umožňujeme například i přehledné zobrazení neuhrazených poplatků, chronologické seřazení blížících se plateb nebo upozornění na neuhrazenou částku poplatku,“ uvedl Vladimír Přech ze společnosti Gordic.

Moravský Beroun, základní škola. IIustrační foto
Moravský Beroun zklidňuje emoce kvůli napadání romskými dětmi

Portál občana rovněž umožňuje pohybovat se v portálech úřadů jako Finanční správa, eRecept nebo Očkovací portál.

Elektronickou identifikaci a Portál občana spustilo ministerstvo vnitra v roce 2018 a jejich smyslem je umožnit lide snazší přístup k digitálním službám veřejné správy. Zároveň mají přispět i k větší transparentnosti a flexibilitě veřejné správy.

Náklady na vybudování elektronické identifikace dosáhly téměř 160 milionů korun. Spolu s jejím spuštěním se začaly vydávat i elektronické občanské průkazy, které mohou lidé využít pro elektronickou identifikaci při kontaktu s úřady.