Monumentální obraz kombinuje historické památky města s novou výstavbou a vizuálně je spojuje do znaku šachované orlice.

Výroba 80 metrů čtverečních velké opony, utkané z 35 kilometrů kobercové vlněné příze, zabrala výtvarnici Oluši Vítkové čtyři roky.

Poprvé její dílo ozdobilo premiéru operní inscenace Aida, stalo se tak 11. června 1976.

Posledních téměř dvacet let se opona nepoužívala a chátrala.

Podle ředitele MDO Davida Gerneše jde o unikát, který si zaslouží vrátit na divadelní jeviště.

„Chceme, aby byla k vidění při slavnostních příležitostech,“ uvedl.

Do restaurování se pustila společnost z Jindřichova Hradce, práce probíhaly v Rytířském sále tamního zámku. Podílelo se na nich devět zaměstnanců, dalších deset lidí bylo určeno pro manipulační činnost.

Volné prachové částice z rubu i líce tapisérie odstranilo luxování přes krycí síť.

„Plocha tapisérie byla několikanásobně čištěna mokrou cestou ve vodní teplé lázni, velice silně ušpiněné třásně byly vyprány klasickým způsobem ve vodní lázni s detergentem,“ popsal proces Jan Fidler, jednatel Ateliérů Tapisérií.

Rovněž došlo k demontáži původní, již potrhané a nefunkční podšívky. Nová vznikla z polyesteru a bavlny.

„Slavnostní opona Moravského divadla je povedené a jedinečné dílo jak po stránce výtvarné, tak po stránce technického provedení i použitých materiálů. Máte být na co hrdí,“ vzkázal Fidler. Její renovace stála téměř 470 tisíc korun.