Štípu od ledna příštího roku vystřídá dlouholetý sólista baletu Národního divadla v Brně, držitel dvou Cen Thálie a pedagog Jan Fousek.

Vedení Moravského divadla se s Michalem Štípou původně dohodlo na ukončení spolupráce až po skončení sezony 2021/2022.

„Michal pak náhle oznámil, že chce skončit již ke konci letošního roku. Je to pro nás drobná komplikace, ale věříme, že nástupce ve funkci uměleckého šéfa baletu se s tím dokáže poprat. Velice si vážím práce, kterou Michal odvedl a doufám, že i do konce roku odvádět bude. Vážím si toho, že dokázal umělecky pozvednout úroveň souboru a zvýšit jeho prestiž v rámci celé divadelní sítě,“ řekl ředitel Moravského divadla David Gerneš.

Funkci uměleckého šéfa baletu zastával Michal Štípa od ledna 2019, důvodů pro odchod z Olomouce měl prý více.

„Své působení v Moravském divadle jsem se rozhodl ukončit z pracovních důvodů a mezilidských vztahů na pracovišti. Byl jsem rozhodnutý sezonu dokončit a podpořit své tanečníky. Bohužel situace je neudržitelná v rámci chodu divadla, proto jsem se rozhodl odstoupit již k 31. prosinci letošního roku,“ uvedl ve svém prohlášení Michal Štípa, který nyní připravuje výpravnou inscenaci Louskáček – Kouzelný příběh. Premiéra v Moravském divadle proběhne 5. listopadu.

"Vytvoření tvůrčí a přátelské atmosféry"

Jeho nástupce byl vybrán z několika kandidátů v uzavřeném konkurzu.

„Jako nejvhodnější se ukázal být Jan Fousek, výrazná osobnost českého baletu a také pedagog se zkušenostmi ze zahraničí. Zdejší divadlo a soubor dobře zná, jako baletní mistr se podílel na přípravě úspěšné inscenace Giselle. Slibujeme si od něj, že dokáže navázat na rostoucí úroveň souboru a pokračovat v rozvoji baletu a tanečníků po všech stránkách,“ sdělil David Gerneš.

Koncepce, kterou Jan Fousek předložil, vedení Moravského divadla zaujala. Prioritou je pro něj také stabilizace souboru.

„Každá změna s sebou přináší neklid, nervozitu, nejistotu, a to jsou faktory, které mohou velmi negativně ovlivnit chod celého souboru. Ten se v současné době nachází ve skvělé kondici. Chci se pokusit omezit fluktuaci tanečníků v souboru, a to především vytvořením tvůrčí a přátelské atmosféry, která je nezbytná k tomu, aby se tanečníci v souboru cítili komfortně,“ popsal Jan Fousek s tím, že hodlá také navázat spolupráci s brněnskou Taneční konzervatoří.

S vedením Moravského a baletním souborem bude Jan Fousek spolupracovat už v následujících týdnech, především na přípravě dramaturgického plánu pro nadcházející sezony.