Elektrizace a modernizace tratě Uničov - Olomouc, kde stavební činnosti v úseku Olomouc - Šternberk přibrzdily komplikace v souvislosti s pandemií onemocnění Covid-19, by měla skončit v termínu, tedy koncem roku 2021.

„Stavební společnost již pokračuje v práci. V této chvíli, a jestliže už nenastanou další nepředvídatelné skutečnosti, je stále reálná naděje, že stavba skončí podle původního harmonogramu,“ informoval v polovině týdne Deník mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.

Naplno se nyní pracuje v úseku Olomouc – Šternberk, kde se připravuje nový železniční spodek, probíhá oprava mostků a další stavební činnost. Práce vyžadují výluku na trati, takže cestující mezi obcemi musejí využívat náhradní autobusy.

Podle harmonogramu postupují stavbaři na přestavbě staniční budovy ve Šternberku.

„V současné době má budova novou střechu a pracuje se na vnitřních prostorech, omítky, inženýrské sítě, podlahy atd. V Bohuňovicích probíhají momentálně demoliční a přípravné práce,“ popisoval mluvčí Správy železnic.

Všude nová nástupiště

Zatímco v loňském roce dosáhly náklady na probíhající modernizaci a elektrizaci tratě Uničov – Olomouc přibližně 230 milionů korun, činnost se soustředila zejména do úseku Uničov - Šternberk, v roce letošním počítá Správa železnic s objemem ve výši kolem 1,8 miliardy.

Celkově si dopravní stavba vyžádá na 3,9 miliardy korun. Hotovo by mělo být v prosinci 2021.

Dojde ke zvýšení kapacity tratě, zvýšení maximální rychlosti na 160 kilometrů za hodinu, odstranění většiny propadů traťové rychlosti a zvýšení bezpečnosti železničního provozu a cestujících.

„Ve všech stanicích a zastávkách vzniknou nová nástupiště s výškou hrany 550 milimetrů, která umožní pohodlný nástup do nízkopodlažních elektrických souprav. Zatímco ve stanicích a na zastávce v Uničově budou mít délku 110 metrů, na ostatních nádražích budou devadesátimetrová. Přístup na nově vzniklá poloostrovní nástupiště v Bohuňovicích, Šternberku a Uničově bude po centrálním přechodu,“ popisoval již dříve Illiaš.

Stošedesátkou do Uničova

Rychlost 160 kilometrů za hodinu je zatím výsadou souprav jezdících na hlavních koridorech v Česku.

Na trati číslo 290 se s touto rychlostí počítá mezi Olomoucí a Uničovem. Dál na Šumperk bude nižší. Mezi Šumperkem a Uničovem budou vlaky stavět všude.

Urychlí se spojení z obcí Troubelice, Nová Hradečná, Libina a Hrabišín do Olomouce o 10 až 25 minut. Jízdní doba osobních vlaků mezi Olomoucí a Uničovem se zkrátí na 26, respektive 28 minut.

"Ve špičkách pracovních dnů je doplní spěšné vlaky, které zvládnou cestu mezi oběma stanicemi dokonce za 17 minut," informovala Správa železnic.