Cestující u vylepšených vozů ocení zejména nový interiér.

K dispozici nyní mají nové čalouněné sedačky, větší stolky s výklopnými křídly, police pro objemná zavazadla a v neposlední řadě také nové toalety.

Cyklisté zde také najdou prostor pro uložení jízdních kol.

„Ke zvýšení komfortu přispívá také audiovizuální informační systém, dosazení plnohodnotné klimatizace a nová celistvá okna z determálního skla," uvedl obchodní manažer Pars nova David Krmíček.

Vozy budou navíc v prvním pololetí příštího roku doplněny ještě o wifi připojení k internetu.

Modernizovaný vůz Českých drah. Modernizovaný vůz Českých drah. Autor: České dráhy

Zakázka za deset měsíců

Zakázku pro České dráhy šumperský podnik dokončil podle harmonogramu, přestože na výrobu prototypu měl pouze deset měsíců.

„Jednalo se o náročný modernizační projekt, když z původních vozů byla zachována pouze skříň a významných úprav dostály také podvozky. Jejich rekonstrukcí se zvýšila maximální rychlost vozů ze sto dvaceti kilometrů v hodině na sto šedesát. Rovněž jsme upravili brzdový systém, řekl projektový manažer Jan Bukovský.

Významným bezpečnostním prvkem jsou zcela nové předsuvné dveře ovládané tlačítky, které jsou za jízdy blokované a umožňují také blokování proti otevření i při zastavení vlaku. Cestující tak nemohou vystoupit do kolejiště.

Staré rychlíky provázely i tragédie

U starých rychlíkových vozů se také poměrně často stávalo, že se špatně dovřené dveře rozletěly za jízdy.

Na trati mezi Olomoucí a Mohelnicí se dokonce staly dvě tragické nehody, při nichž zemřely děti.

V červenci otevřenými dveřmi vypadla z jedoucího rychlíku tříletá dívenka a pád nepřežila. Před deseti lety se stejným způsobem zabil pětiletý chlapec.

O případu jsme podrobně psali ZDE

Původní vozy, které byly vyráběny v letech 1990 – 1991 ve Vagónce Studénka, mohly jezdit pouze v České republice a jen omezeně do zahraničí.

„Díky modernizaci nově odpovídají mezinárodním standardům a mohou jezdit prakticky po celé Evropě," dodal generální ředitel Pars nova Aleš Měrka.

Během dodávek České dráhy vozy nasadily na trasu Praha – Budapešť. S novým jízdním řádem je plánováno jejich rozšíření také na další linky, například z Prahy do Lince nebo do Luhačovic.