Podle hejtmanství se průběh staveb připravuje dopředu a při vyřizování evropských dotací jde o zdlouhavý a náročný proces.

Proč se však akce překrývají a jejich souběh tak způsobuje řidičům a lidem žijícím na objížďce komplikace, kraj ve své odpovědi nesdělil.

Do léta se bude dodělávat průtah obcí Pňovice, do podzimu budou dělníci opravovat silnici v litovelské části Tři Dvory a až do konce roku se bude pracovat na komunikaci mezi obcemi na trase Šternberk Uničov.

K tomu všemu se v posledních dnech uzavřela také část staré cesty z Olomouce do Litovle.

„Musím přes Senici, dálniční známku nemám. Jinak to nejde kvůli dalším uzavírkám ve Třech Dvorech a Pňovicích. Nechápu, proč je na tak malém území tolik omezení," povzdechl si řidič Michal Nakládal, který tak při jedné cestě najede o jedenáct kilometrů víc. Zatímco mezi Křelovem-Břuchotínem a křižovatkou v Příkazech uzavírka skončí v polovině týdne, ostatní jmenované komunikace budou zavřené ještě několik měsíců.

Z poklidné okresky hlavní tah

Největší dopady pociťují lidé, kteří žijí v obcích na objízdných trasách obou uzavřených míst.

V Želechovicích, Strukově, Žerotíně, Hnojicích a Lužicích se poklidná silnice změnila ve frekventovanou cestu.

„Jezdí tady jedno auto za druhým, doprava vzrostla tak trojnásobně. Nejde nám do hlavy, proč se pracuje na cestě, která je docela v pořádku, místo aby opravili tu, po které vede objížďka a je v mnohem horším stavu," poznamenal například Libor Kašpárek, starosta Hnojic.

Upozornil, že na trase leží několik starých mostů, které náporem dopravy evidentně trpí.

Jeho kolega Jiří Hubáček, starosta Strukova, je také naštvaný.

„Kraj si to mohl naplánovat dopředu, aby se to dělalo nějak rozumně, ale neudělal to," uvedl Jiří Hubáček, který také upozornil, že by si měl kraj coby investor hlídat délku stavby.

„Nikdo neřeší, že se na stavbě nic neděje. Nikdo nechce po zhotoviteli, aby to udělal v co nejkratším možném termínu," vytkl starosta Strukova.

Nesouhlas jen oddálí konec

Každá obec, přes kterou se odklání doprava při uzavírkách přitom musí s náhradním vedením přes své území dát souhlas.

Starosta Strukova byl jako jediný s vedením uzavírky přes obec z počátku proti. Nakonec však svolení po urputných prosbách úředníků podepsal.

Podle obou jmenovaných starostů obcím ani nic jiného než souhlasit nezbývá.

„Jediné, co nesouhlasem způsobíte, je, že to znepříjemníte firmám, které zakázku dělají. Začátek stavby se tak posouvá a to nikam nevede. Lepší je bohužel ustoupit, aby se začalo a také skončilo co nejdřív," povzdechl si Libor Kašpárek.

Ze Šternberku do Uničova se po objížďce bude jezdit minimálně do konce roku.

Na nový průtah Pňovicemi však čeká od léta první zátěžová zkouška. Po otevření průtahu tudy povede do podzimu objížďka Třech Dvorů.

Silničáři s krajem prý spolupracují

Podle mluvčí Krajského úřadu Kamily Navrátilové silničáři s Olomouckým krajem při výběru prováděných rekonstrukcí spolupracují.

„Zásadní opravy však nelze provést bez omezení dopravy. Občané dotčených obcí budou mít kvalitně zrekonstruovanou silnici," vzkázala.

Silnice, po které vede objížďka mezi Uničovem a Šternberkem, se přitom dočká pouze nejnutnějších oprav.

Zmíněné stavby dotují evropské peníze. Jejich podmínkou je ukončení zakázky nejpozději v roce 2015. Celý proces projektů na čerpání dotací je prý zdlouhavý.

„Dodavatel stavby se následně vybírá na základě výběrového řízení podle současné legislativy, která má za následek prodlužování celého řízení," uzavřela Kamila Navrátilová.