Vznikla petice, která žádá obnovu lávky zkracující nedaleko plaveckého stadionu cestu mezi Hejčínem a centrem města. 

Město mezitím prostor oplotilo, jelikož místní začali chodit přímo přes koleje, čímž ohrožovali sebe, ale také projíždějící vlaky.

Oplocení vydrželo pouhé dva dny, dnes už je v pletivu z obou stran díra.

Místní chodí přes koleje dál, i přes pokuty, které jim hrozí.

Ilustrační oto
Prázdninové opravy: kde vás v kraji zabrzdí uzavírky
Lávka přes trať nedaleko nádraží Olomouc - město na archivním snímku z února 2018 (vlevo) a místo po její demolici 19. června 2018
Lávka přes trať u bazénu je zbouraná. Kdo zaplatí podchod?

Vyhovuje to všem?

To, že se s prostorem nijak nepracuje, občanům vadí. Vznikla petice, ve které občané požadují obnovu lávky, v současné době jsou pod ní dvě stovky podpisů.

Zároveň s peticí se ale na sociálních sítích strhla debata o tom, jak je nějaká forma přechodu přes koleje v tomto místě důležitá.

Shodují se na tom, že město nebo Správa železničních a dopravních cest (SŽDC) by se situací měli něco dělat. Většina z nich ale nevěří, že se v dohledné době něco dít bude.

„Ani bych se nedivil, kdyby to tak po následující roky zůstalo! Vyhovuje to všem… Lidi mají úrovňový přechod, město a SŽDC bude dělat, že to nevidí, ušetřených 30 milionů a všichni spokojeni. Hodíme tam pár zatravňováků, ať se nechodí po hlíně a vymalováno,“ píše svůj názor pod petici na sociálních sítích Tomáš Černocký.

Most u Bristolu čeká demolice
Chystá se demolice mostu u Bristolu. Jak bude probíhat?

Až 10 tisíc pokuta

Obyvatelé si totiž vytvořili cestu v místě bývalé lávky i přesto, že bylo místo oplocené. Na obou stranách tak v pletivu vznikla díra.

A právě toto oplocení strhlo na sociálních sítích debatu o nutnosti řešení. Většina z diskutujících se shoduje na tom, že ničení majetku je špatné, ale podobná reakce se podle nich dala čekat, jelikož byli obyvatelé okolních domů zvyklí využívat lávku k rychlejšímu přechodu z jedné do druhé ulice a teď jim tam něco podobného chybí. A proto chodí přes koleje, i když jim za to hrozí pokuty.

„Občané se přecházením přes koleje dopouštějí porušování zákona o drahách. V případě, že strážníci někoho při takovéto činnosti chytí, nemohou věc řešit na místě uložením pokuty, ale celý případ předávají příslušnému správnímu orgánu,“ uvádí Petr Čunderle, mluvčí městské policie Olomouc.

V případě uznání viny hrozí za přecházení kolejí pokuta do výše až deseti tisíc korun.

Lidé ale svým chováním nedostávají do nebezpečí jen sebe, ale také projíždějící vlaky.

Nový tobogan na olomouckém plaveckém stadionu
Nový tobogan na olomouckém bazénu otevřel

Stresové okamžiky

„My kdybychom mohli, tak vlak zastavíme, vystoupíme a lidem vyčiníme,“ uvádí k problematice přecházení lidí přes koleje strojvedoucí Jan Korček. Podle něj se jedná o stresové okamžiky.

„Já osobně jsem se s tím, že by mi někdo přebíhal přes koleje nesetkal, ale občas se mi stane, že když zastavuje vlak v zastávce a já jen projíždím jako rychlík kolem, tak se mi stávalo, že někdo přeběhl, protože nevěděl, že projíždím,“ dodává Korček.

Možností pro strojvedoucího je podle něj vyfotit si lidi, auta nebo cyklisty, kteří koleje špatně přecházejí nebo přejíždějí a řešit situaci s policií. 

Oprava tramvajové trati v Olomouci. Ilustrační foto
Na Novou Ulici nepojedou o prázdninách tramvaje, objížďka čeká i auta