Auta na vjezdu a výjezdu z města pojedou přes velký rondel.

O dostavbě posledních dvou desítek kilometrů dálnice D1 se jedná intenzivně od doby, kdy se ujal funkce ministr dopravy Antonín Prachař.

Ten považuje dokončení úseků Přerov – Lipník a Říkovice – Přerov za stěžejní věc.

„Důvodem je nutnost propojení polských přístavů s Jaderským mořem co nejkratší možnou cestou. Přerov je na této trase významným uzlem a neexistence napojení na dálniční síť značně komplikuje přepravu zboží mezi uvedenými místy," vysvětlil už dříve Antonín Prachař.

Křížení u Přerova se má budovat ve stejné době, jako úsek dálnice D1 z Říkovic.

„Podle dopisu, který jsem obdržel od ministra dopravy v červnu, je možné očekávat realizaci stavby v roce 2017," řekl primátor města Jiří Lajtoch (ČSSD).

Na výstavbu úseku dálnice D1, jenž odvede z Přerova tranzitní dopravu, už bylo podle něj vydáno územní rozhodnutí.

Výhoda: nižší rychlost na vjezdu do Přerova

Co předcházelo rozhodnutí změnit původní tvar mimoúrovňového křížení?

„V březnu roku 2008 vypracovalo sdružení projektantů dokumentaci pro stavební povolení. Ta byla ale podrobena expertízám, jejichž závěry byly projednány v roce 2011. Výstupem byl návrh úspor na provedené stavbě," přiblížil celou anabázi primátor.

Přerovští radní na svém posledním zasedání posvětili navrhovanou změnu tvaru křižovatky na okružní.

Podle odborníků jsou totiž stavební náklady prstencového mimoúrovňového křížení o 490 milionů nižší oproti původní variantě.

Výhodou nového řešení je především snížení rychlosti vozidel na vjezdu do zastavěné části Přerova a zjednodušení napojení na dálnici D1.

Všechna auta na rondel

Křižovatka bude v úrovni nad dálnicí D1, což znamená, že propojovací rampy nebudou napojeny přímo od vyřazovacího pruhu výchozí komunikace do přiřazovacího pruhu cílové komunikace, ale všechna vozidla, odbočující z dálnice nebo na ni i vozidla křižující D1, budou navedena na velkou okružní křižovatku.

Ta umožní rozvedení dopravy do všech požadovaných směrů.

„Doufáme jen, že změna územního rozhodnutí výstavbu dálnice nezpozdí," podotkl Jiří Lajtoch.

Primátor: Snad ministra o průpichu přesvědčíme

Radní budou i nadále usilovat o zařazení vnitřního průtahu městem do investičních akcí ministerstva dopravy na rok 2015.

Přesto, že se nechal ministr dopravy Antonín Prachař už dříve slyšet, že takzvaný průpich nepovažuje za vhodné řešení zoufalé dopravní situace v Přerově.

„Stále věříme, že se nám podaří ministra přesvědčit o potřebnosti průpichu," nevzdává tyto snahy primátor.