Trať čeká v polovině listopadu rychlá pantografová zkouška, která má ověřit parametry trakčního vedení tak, aby mohly úsekem projíždět vlaky rychlostí 160 kilometrů v hodině.

„Ze stavebního hlediska je celá akce hotová a momentálně probíhají úklidové práce - demontáž provizorních zařízení, která sloužila po dobu výstavby, ale i terénní úpravy. V Dluhonicích se také spravovala komunikace a pokládal asfalt, protože i to je součástí stavby - abychom po sobě uklidili,“ přiblížil Josef Sukup, správce stavby ze Správy železnic.

Souprava RegioPanter Českých drah. Ilustrační foto
Pantery pustí na trať Olomouc-Uničov od prosince. Zrychlení cesty ale až později

Podle něj bylo na trati aktivováno nové zabezpečovací zařízení a provádějí se úpravy na trakčním vedení tak, aby bylo možné provést rychlou pantografovou zkoušku. Ta je v plánu ve dnech 14. a 15. listopadu.

„Správa železnic má na to měřící vůz trakčního vedení, zpracuje se harmonogram a všechny koleje se projedou v obou směrech. Ověřuje se tak součinnost sběrače hnacího vozidla s trakčním vedením včetně klikatosti výšky troleje. Testují se všechny parametry, aby se mohla zavést sto šedesátka,“ nastínil.

Součástí druhé etapy modernizace železničního uzlu v Přerově, která si vyžádala náklady ve výši 3,8 miliard korun, byla kompletní rekonstrukce „přerovského trianglu“ - to znamená trati Přerov - Prosenice, Prosenice - Dluhonice a Dluhonice - Přerov.

„Všude v okolí už rekonstrukce proběhly, ale toto byl poslední úsek stavby, která propojí všechny tyto koridory,“ zmínil Josef Sukup.

Testovací provoz na nové trati přes Nové Sady. Říjen 2022
Tramvaje na novou trať úřad zatím nepustí. Avizovaný termín lze prý stihnout

Vylepšení díky Dluhonské spojce

Stavebně nejnáročnější akce probíhaly v Dluhonicích.

„Dva původní železniční přejezdy nahradily lávky pro pěší a velký nadjezd u chemičky. V Dluhonicích se také demoloval starý ocelový most, který nahradila nová konstrukce. Budovaly se i protihlukové stěny v místech, kde byly navrženy hygienou,“ popsal.

Stavba průpichu v Přerově,  17. října 2022. Auta zatím projíždějí v režimu 1+1 - v jednom pruhu nové komunikace ve směru na Zlín, ve druhém pak na Olomouc.
Průpich je ve finiši, nová čtyřproudovka přes Přerov otevře v termínu

Takzvaná Dluhonská spojka výrazně zrychlí provoz na trati.

„Nově je zbudovaný svršek i spodek, takže komfort cestování se zlepší. Nové zabezpečovací zařízení zvýší propustnost trati a vlaky pojedou rychleji,“ řekl. Dříve byla situace komplikovanější.

„Když jel vlak z Prahy na Ostravu, dorazil do Přerova, tam musela lokomotiva přejet na druhou stranu, a pak zamířila na Ostravu. Při průjezdu Dluhonskou spojkou nic takového nehrozí. Vlak projede přes Dluhonice, vyhne se Přerovu, zamíří na Prosenice, a potom dál na Hranice a Ostravu. To je samozřejmě výhoda, protože ani nákladní doprava nemusí zajíždět do Přerova a může jet Dluhonskou spojkou rovnou na Ostravu,“ vysvětlil Josef Sukup.