"Už nyní se ukazuje, že zpoždění autobusů je poloviční, jezdí takřka přesně podle jízdních řádů," naznačil primátor Martin Novotný (ODS). Doba průjezdu třídou Svobody se u autobusů snížila ze čtyř na dvě minuty.

Lidem vadí jen malé mouchy

Většina lidí změny v hromadné dopravě hodnotí kladně. Nejčastěji si je ztotožňují pouze s inteligentními zastávkami. "Má to ale své mouchy. Vadí mi, že na světelné tabuli nejsou odjezdy meziměstských autobusů s čísly sedm set," podělil se o zkušenosti Petr Bajer. "Vypadají sice moderně a přepychově, ale s jejich užitečností to tak slavné není. Když přijdete na zastávku a systém za desítky milionů vám není schopen říci, jestli váš spoj už jel, či nikoli, tak se nad smyslem pozastavíte," tvrdí Kateřina Martinová.

Podle ní autobus s mírným zpožděním z cedule zmizí, i když ještě k zastávce nedorazil. Mluvčí dopravního podniku Magdaléna Kopřivová potvrdila, že jde o softwarovou chybu s time outem, tedy odbavením autobusu na předchozí zastávce. "V budoucnu by k této situaci docházet nemělo," konstatovala Kopřivová. Podle Marka Černého z olomouckého magistrátu je systém otevřen i dalším dopravcům a autobusy Connexu by se mohly na displejích zobrazovat také, pokud budou mít zajištěno patřičné vybavení. "Stojí asi padesát tisíc pro každý vůz," odhadl Černý. Obchodní ředitel Connex Morava Jiří Šrajer takovou možnost uvítal. "To by se nám líbilo. Jezdíme ve stejné stopě, nemá logiku, že nejme na zastávkách zobrazeni," prohlásil.

Budou pruhy i na silnici?

Řidiči by zase rádi, aby speciální pruhy pro autobusy měly své značení také na silnici. "Dokud nebudeme mít jistotu, že pruhy pro autobusy zůstanou zachovány, nemá smysl je vyznačovat," reagoval Černý. Definitivní stanovisko ještě nepadlo. Do projektu za 46 milionů korun nechtěli původně radní moc zasahovat, aby nepřišli o evropskou dotaci. Zatím se tedy jen spekuluje, že pruhy vyhrazené jen pro autobusy ve městě už zůstanou.

Náhrada za parkování

Vytvořením autobusových pruhů zaniklo ve městě 44 parkovacích míst na třídě Svobody. Dvě stě lidí proto sepsalo i petici, na niž dosud nedostali odpověď. "Zatím přesně nevíme, kolik míst budeme schopni nahradit," reagoval Novotný. Prvních osm náhradních stání vzniklo v Tylově ulici v lednu. Dalších třicet míst chce radnice vybudovat v ulicích Švermova a Bezručova a nedávno bylo zprovozněno parkoviště před Husovým sborem pro 65 aut. Program rozvoje MHD zahrnuje osazení 51 zastávek světelnými displeji, dvou křižovatek novými semafory a na 14 křižovatkách je namontováno zařízení, které pro autobusy a tramvaje vytvoří "zelenou vlnu".