Následovaly petice dvou táborů asi polovina sboru stojící za ředitelem učitele Svobodu zpět nechtějí, proti nim stojí patnáct podporovatelů Svobody, kteří pociťují diskriminaci.

Kritika ředitele

Nitky celého sporu sahají sedm let zpátky. Nový ředitel školy Čapka odvolal zástupce Svobodu, kterého jmenoval jeho předchůdce. „Když ztrácel Stanislav Svoboda vliv na chod školy, do-pouštěl se manipulací a intrik zaměřených proti mé osobě," vysvětlil Čapka.

„Pan Svoboda začal například na poradách neustále vystupovat v opozici. Když ředitel odešel z porady, začal kolega Svoboda negovat, co řekl ředitel," upřesnili Deníku členové pedagogického sboru, kteří stojí za ředitelem. Podle Svobody se ale vždy jednalo o kritiku konstruktivní.

Problémy na úrovni kolektivu prý vyvolával učitel Svoboda i na svém předchozím působišti Gymnáziu Uničov, kde rovněž zastával funkci zástupce. V tom se ovšem názory jeho někdejších kolegů rozcházejí.

Někdejší kolega Stanislava Svobody Pavel Vasiljev, který aktuálně učí také na Čajkovského, o něm mluví jako o netolerantním arogantním člověku, který zničil místní kolektiv.

Jiná exkolegyně Věra Kubíčková to vyvrací, podle ní sbor naopak stmeloval. Nakonec dal Svoboda výpověď a odešel právě na Gymnázium Čajkovského.
Podle některých mu vedení uničovské školy řeklo, aby si našel během roku jinou práci, jinak dostane výpověď. Současný ředitel uničovského gymnázia Roman Riedl odmítl okolnosti komentovat.

Dostane peníze, když se vrátí

Klíčové je propuštění Svobody před třemi lety pro nadbytečnost. Obrátil se na soud, který v září rozhodl, že jej vedení musí přijmout zpět.

„Řady kolegů a kolegyň si velice vážím, celé tři roky mě podporovali. Slíbil jsem, že když vyhraji soudní spor, vrátím se," vysvětlil Stanislav Svoboda důvody, proč i po třech letech stál o místo na Gymnáziu Čajkovského. Ředitel Čapka se i po prohraném sporu snažil, aby Svoboda nenastoupil.

Pověřil svého právního zástupce, aby poslal advokátovi Svobody e-mail, v němž mu nabízí finanční kompenzaci, pokud se do školy nevrátí. Na nabídku Svoboda nereagoval.

Pár dní před Svobodovým nástupem byla na oficiálních stránkách gymnázia vyvěšena petice. Přes třicet lidí ze zhruba šedesátičlenného sboru vyjádřilo podporu řediteli a nesouhlasí s návratem Svobody.

Kromě toho vyzdvihují práci, kterou ředitel pro školu udělal. „Škola byla před mým nástupem na zavření, za tu dobu proběhla rozsáhlá rekonstrukce, koná se tady spousta akcí, přibývá nám studentů," popsal Čapka.

Chceme ho zpět

Vzápětí se ozvala část sboru, patnáct lidí, s jiným prohlášením ve snaze ukázat, že ne všichni názor sdílejí. „Vzhledem k tomu, že si mnozí z nás pamatujeme Mgr. Stanislava Svobodu jako spolehlivého a pracovitého učitele a kolegu, s jeho návratem po vyhraném soudním sporu nemáme problém."

Dokument s tímto textem a podpisy zveřejnila skupina bez vědomí vedení školy na oficiálních stránkách. Chtěli podle svých slov ukázat, že ne všichni sdílejí oficiální politiku školy. Navíc se jim nelíbí, že petici na podporu vedení podepsali i lidé, kteří Svobodu neznají.

Veřejná petice hlásá o šikaně

Tábor stojící za Svobodou po stažení svého vyjádření rozeslal veřejnou petici adresovanou do médií i krajským politikům. Mluví v ní o trestání a šikaně.

„Během těch tří let jsme slyšeli výhrůžky, že kdo se bude s kolegou Svobodou stýkat, s tím udavačem, že pocítí důsledky," hovořili o problémech. V případě udavačství šlo o narážky na skutečnost, že během tří let do školy přišlo několik inspekcí na základě anonymních podnětů.

Svoboda jejich autorství Deníku popřel.

Chceme učit v klidu

Konkrétně měl revoltující skupině ředitel Čapka například naznačit, že pokud se se Svobodou přestanou ve volném čase vídat, zruší povinnou pracovní dobu. Ta představovala hodiny během dne, které museli trávit učitelé ve škole, i když neučili.

„Řekl jsem, že jsem schopen opatření zrušit, pokud přestane poškozování školy zevnitř," upřesnil Čapka. Nějakou dobu se podle svých slov snažil skupině vysvětlit, že se scházejí s člověkem, který vede štvavou kampaň proti jejich škole. Ale schůzky jim nezakazoval.

Všichni se shodují na jedné věci chtějí učit v klidném prostředí. Obě skupiny navzájem tvrdí, že „ti druzí" celou věc před studenty ventilují a sami jakékoli zainteresování studentů popírají.