Nové tramvaje a autobusy by měly, pokud vše dopadne, začít jezdit olomouckými ulicemi v roce 2011. Město také komunikuje s investorem nově budované čtvrti Šantovka kvůli propojení sídlišť Nových Sadech, ovšem problém s nedostatečnou kapacitou vozovny zůstává.

Ze sedmnácti nových tramvají bude osm naprostou novinkou v dosavadní městské dopravě. Stejně jako zbylých devět, bude tato osmice nízkopodlažní, ovšem jejich obrovskou předností jsou kabiny pro řidiče na obou jejích koncích.

„Tyto tramvaje jsou obousměrné, stanoviště řidiče je ve předu i vzadu a dále je půvab v tom, že mají dveře na obou stranách. K tomuto jsme se rozhodli i proto, že se podařilo začít pracovat na tramvajovém propojení na sídliště za Velkomoravskou přes Šantovku. Vzhledem k tomu, že tam je problém udělat točnu, bude toto řešeno dvoukolejnou tratí a výhybkami, kde se tyto tramvaje budou točit,“ sdělil náměstek primátora Svatopluk Ščudlík.

Propojení Nových Sadů tramvajemi je však ještě stále v nedohlednu, i když už konečně začal dialog mezi městem a investorem budoucího areálu zvaného Šantovka a připravuje v této věci projekt. „Mohu potvrdit, že nás město už oslovilo s tím, že chce jednat a jednání začínají.Zatím ale žádné konkrétní výsledky nejsou,“ potvrdil Juraj Aláč, mluvčí investora Šantovky.

Toto však není jediná diskutovaná sporná otázka, která je s olomouckou městskou dopravou spojená. Nákup nových vozidel je jedna věc, ovšem jejich umístění je věc druhá. Dosavadní vozovna pro tramvaje v Koželužské ulici je již teď nedostačující. Město nemá přes miliardu na výstavbu nové vozovny a získat tak velkou částku z EU je také téměř nereálné.

„Bude to problém, protože už teď není tolik prostoru pro umístění nových vozidel. Z dotačního titulu není tolik finančních prostředků a nedostaneme se tedy ani k prostředkům na novou vozovnu, kam bychom tramvaje a autobusy umístili,“ pověděl Ščudlík, který jako možné řešení zmíněného problému vidí, že na konečných dvoukolejkách by byly protaženy koleje, kde by soupravy přes noc stály.

Autobusové depo ještě nějakou volnou kapacitu má. Posílení autobusové dopravy by měl zajistit nákup dvaceti nových vozů, které budou nízkopodlažní a také s ekologickým pohonem.

Cena za nákup tramvají je tři sta sedmdesát pět milionů, z čehož Olomouc zaplatí patnáct procent. Na nákupu autobusů za sto dvacet devět milionů se město bude podílet částkou sedmdesát sedm milionů korun, protože v tomto případě je dotace pouze čtyřiceti procentní.