Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tady se vyplatí přibrzdit. Divoký průtah Šternberkem změnily pokutující radary

Přehledný a rovný úsek při vjezdu do Šternberku směrem od Olomouce sváděl k tomu, nedávat nohu z plynu. Poté, co se široko daleko rozneslo, že na lampách veřejného osvětlení jsou instalovány skutečné měřiče, ne nějaké informační radary, doprava postupně zklidnila.

1.8.2017 4
SDÍLEJ:

Radar na příjezdu do Šternberka od OlomouceFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Jako mávnutím kouzelného proutku dnes řidiči zpomalují a u zbrojovky před „okem“ kamery poslušně řadí vozidla jako ovečky.

Radnice si zbraň na piráty silnic nemůže vynachválit. Palec nahoru dává i policie.

„Instalací stacionárních měřičů se dosáhlo přesně toho účelu, ke kterému se směřovalo, a to zklidnění a zpomalení dopravy na tranzitu městem. Denně Šternberkem projede silnicí první třídy deset tisíc vozidel,“ uvedl místostarosta Michala Oborného.

Radary jsou v Olomoucké a Jívavské ulici, a to v místech, kde často byla ohrožena bezpečnost chodců při přecházení nebo pohybu v blízkosti vozovky.

„Snížení rychlosti projíždějících vozidel buď zcela eliminuje nehodovost nebo alespoň snižuje vážnost následků střetu s vozidlem,“ uvedl místostarosta.

Efekt potvrzuje dopravní policie, která v minulosti zaznamenala nehody například u Psychiatrické léčebny Šternberk.

„Zcela jistě to vedlo ke snížení nehodovosti v daném úseku, neboť od roku 2015 neevidujeme v tomto konkrétním místě žádnou dopravní nehodu s chodcem,“ potvrdila policejní mluvčí Irena Urbánková.

Účinnost nástroje je jednoznačná i podle městské policie.

„O radarech na těchto místech ve Šternberku se v regionu ví a každodenní provoz ve městě v těchto úsecích jednoznačně zklidňují,“ hodnotil její šéf Libor Šamšula.

Za radarem to rozjet nejde

Měření má vliv na zklidnění dopravy i mimo snímaná místa.

„Po projetí měřícího bodu ani nejde sešlápnout plyn a zrychlit, protože se mnohdy vytvoří souvislý proud stejně rychle jedoucích vozidel. Samozřejmě v určitém časovém úseku dne to lze, zejména v noci, kdy silnice není tak vytížena, ale bude to mizivé procento,“ hodnotil místostarosta Oborný.

Podle něj hlavně většina řidičů začala vnímat Šternberk jako město, kde se vyplatí dodržet rozumnou rychlost.

To potvrzuje i Monika z Olomouce. „Poprvé, když jsem dostala složenku, jsem byla zaskočena. Přesně jsem nevěděla, čím a kde přesně měří. Po roce jsem na radar zapomněla a přišla další složenka. Dnes už si nedovolím jet ve Šternberku více než padesát, nejvýše pětapadesát. A tak je to samozřejmě správně,“ přiznala se řidička, která jezdí městem jednou dvakrát do měsíce směrem na Moravský Beroun.

Technologií, které obce a policie využívají, je celá řada. Radary ve Šternberku měří okamžitou rychlost v jednom průjezdním bodě.

Existuje také úsekové měření, které pracuje s kamerovým záznamem a průměrnou rychlostí, či laserové radary, které jsou v převážné většině používány v mobilní verzi.

Miliony do městské kasy

Šternberk si pochvaluje i ekonomickou stránku věci. Ročně přinese do rozpočtu miliony korun.

„Dopředu se ekonomika pořízení takových zařízení těžko odhaduje a my jsme ani s takovým výsledkem nepočítali. Dnes se dá říci, že v hrubých číslech přichází do městského rozpočtu cca 16 milionů korun - po odečtení nákladů na zařízení a mzdy pracovníků zůstává v rozpočtu města 9 milionů. Takto to bylo v loňském roce a stejný výsledek předpokládáme dle prvního pololetí i v tomto roce,“ uvedl místostarosta.

„Je pravdou, že záznamy porušení rychlosti poklesly, tím se snížily také náklady na nájem a mzdy - dnes na problematice radarů pracuje 8 lidí,“ doplnil.

Radary má město zapůjčené od soukromníka a kraj měl pochybnosti, zda pronajímatel nemůže ovlivňovat zaznamenávání a zpracování agendy.

„Čímž by se to dalo vyložit tak, že došlo k přenosu výkonu veřejné správy na soukromý subjekt, což je zákonem nepřípustné. Tyto pochybnosti se nám podařilo vysvětlit a nyní mohu říci, že máme na věc stejný názor,“ ujistil místostarosta. Než se vše vyjasnilo, radary na pár měsíců osleply.

Jinde ve městě se podle místních pohybují motoristé v mezích povolené rychlosti a na vozovkách je i z pohledu pěších bezpečno.

„Nové ulice jsou budovány v souladu se současnými bezpečnostními parametry: úzké jízdní pruhy, které omezují rychlost, retardéry apod.,“ popsal Oborný.

Další úseky upraví rondely

Přesto je několik míst, kde se nebezpečně rychlá jízda objevuje. Jsou to všechny tři další vjezdy do města od Litovle, Uničova a Rýmařova, následně pak ulice Věžní, průtah kolem nádraží.

„V této ulici měřiče instalovat zatím nebudeme, kraj chystá kompletní rekonstrukci tohoto průtahu městem i s kruhovými objezdy a ulice bude splňovat současné bezpečnostní parametry, dokončuje se projektová dokumentace a rekonstrukce by mohla začít v příštím roce. Za městem v této investiční akci půjdou náklady na chodníky a smíšenou stezku pro chodce a cyklisty, zde vidím paralelu mezi penězi z pokut získaných do městského rozpočtu a smysluplnou investici do bezpečnosti dopravy,“ sdělil Oborný.

Na vjezdu od Rýmařova plánuje město kruhový objezd, což bude vyžadovat obslužnost nové blízké lokality pro rodinné bydlení.

„„Radar“ u hřbitova je místo, o kterém uvažujeme, bohužel v limitech zákona o veřejných zakázkách je velmi složité rozšiřovat současnou zakázku,“ dodal místostarosta města.

Ostatním rozhodně doporučujeme

Šternberští svůj způsob zklidnění dopravy doporučují ostatním obcím.

„ Jednoznačně. Je trend zabezpečovat bezpečnost technickým zařízením. Ani tisíce policistů navíc by nikdy nezvládly nepřetržitý dohled v nebezpečných místech. Technika také něco stojí, ale je to, dle mého názoru ekonomicky i výsledkem to nejlepší řešení,“ vzkázal a pozastavil se nad nesystémovostí řešení problematiky v celé republice, kde každá obec či město má odlišný názor, někde preferují umístění měřičů u škol, někde jen u přechodů nebo křižovatek, jinde je zase část území republiky zasypána radary a pak jsou oblasti, kde není žádný.

„Dalším velkým problémem je obrovská náročnost a složitost některých správních řízení, kdy se kvůli nechuti zaplatit prokazatelné porušení rychlosti tzv. za šest stovek, stane z věci složité správní řízení,“ dodal.

Autor: Daniela Tauberová

1.8.2017 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zábavné odpoledne pro rodiče s dětmi v Centru Semafor
14

Dopravní hřiště v Olomouci se výrazně zvětší, odkloní cyklostezku

Zdeněk Zlámal v zápase Zlína s Kodaní na Andrově stadionu v Olomouci
145

Mlha Zlámala nepřekvapila: Olomouc není na kopci, tohle tady bývá, smál se

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Policisté rozháněli střet fanoušků v centru Olomouce

FOTOGALERIE / Čtvrteční fotbalový zápas evropské ligy mezi Zlínem a Kodaní v Olomouci se neobešel bez problémů.

Výlov v Tovačově je tady! Hradecký rybník zve na rybí dobroty i atrakce

Ochutnávky rybích specialit, atrakce pro děti a především prodej živých ryb. Nejen na to se mohou těšit ti, kteří dorazí v sobotu 21. a neděli 22. října na tradiční výlov Hradeckého rybníku v Tovačově.

Hejtman i primátor skloubí funkce, pokud je zvolí poslancem

Mandát poslance a zároveň křeslo hejtmana, primátora či starosty. Pochybnosti, jestli politici zvládnout dvě či více funkcí na 100 procent, může hrát roli při rozhodování voličů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení