Větší modernizace a úprav se v kraji dočká pouze nádraží v Olomouci a v Jeseníku.

„Podle mého názoru by se měly České dráhy jakožto vlastník postarat o svůj majetek, tak jak to přikazuje stavební zákon. Vždyť se podívejte, jak ta nádraží vypadají. Je to ostuda, za hranicemi se toto nevidí,“ řekl Ladislav Števanka, starosta obce Domašov nad Bystřicí, ve které se několik zdevastovaných drážních budov nachází.

Kromě této stanice je na trati Olomouc - Krnov podobných objektů více, připomínají spíše kulisy z hororového filmu.

Opraví jen závady

České dráhy sice vyčlenily na opravy železničních budov řádově desítky milionů korun. Rekonstrukce se však budou týkat pouze velkých železničních staveb a výpravních budov. Podle mluvčí ČD Kateřiny Šubové menší objekty čeká jen běžná údržba.

„Rozhodně to není o privilegování větších měst a stanic vůči menším. Nicméně ve větších stanicích jako je například Olomouc, je nesrovnatelně početnější frekvence cestujících, kteří ve stanici přestupují. Na rozdíl od těch menších, kde je cestujících méně a stanice funguje pouze jako výstupní a nástupní,“ uvedla mluvčí.

Na menších stanovištích se tak údržba bude týkat například oprav rýn, kanalizace, elektřiny a ostatních závad. I to je podle ČD otázkou peněz.

Na tento argument reagoval starosta Domašova nad Bystřicí s úsměvem.

„Chápu, že peněz není nazbyt, ale proč se tedy vystavila podle mě největší stanice na počet obyvatel, která je ve Smilově na Hrubé Vodě. Vždyť tam možná není ani jediný registrovaný občan a podívejte se, jak to tam vypadá. Kolikpak milionů to asi stálo,“ zamyslel se Števanka.

Budoucnost? Stanice bez personálu, budovy prodají

Stav na menších nádražích se tedy v nejbližší době nezmění.

ČD navíc časem chtějí přistoupit k takzvanému modernímu dálkovému řízení, takže se jejich objekty stanou stanicemi bez personálu.

„Přechod na odbavování ve vlaku přináší snížení nákladů, což je všeobecný požadavek a současně také nutnost. Pokladny zůstanou jenom tam, kde je větší výměna cestujících. Objekty, které zůstávají prázdné, uzavíráme,“ připomněla Šubová.

Co se však stane s uzavřenými budovami? Podle mluvčí se o dalším využití ČD většinou jednají s příslušnými obcemi, případně je nabízejí k odprodeji.

Ještě letos a příští rok se v kraji největší a nejzásadnější opravy uskuteční například v dalších částech budovy olomouckého nádraží a také v příštím roce by měly být hotové práce na celkové rekonstrukci budovy v Jeseníku, která je největší investiční akcí ČD.

Tam mají celkem opravy vyjít na necelých jednatřicet milionů korun.