Opírá se při tom o průzkum cestujících, který provedlo v nových tramvajových linkách číslo 3 a 5.

Lidé, kteří mají zastávky daleko od domova, z rozhodnutí radnice radost nemají. Vadí jim, že pokračování tramvajové trati je zatím jen na papíře a že město neposílí aspoň jiné autobusové spoje.

Zánik autobusu, který spojoval jižní sídliště přímo s nádražím, vzbudil mezi obyvateli pořádnou vlnu nespokojenosti. K obnově linky však ani přes petici město nepřistoupilo. Zrušení spoje hájí tím, že pro cestující zprovoznilo novou tramvajovou trať. Ta však prozatím končí v Trnkově ulici na začátku sídliště Povel.

Teď má radnice v ruce také výsledky nového průzkumu, podle kterého jezdí tramvajemi ze sídliště více cestujících, než kolik jich používalo „dvacet trojku".

„Celodenní obrat linkou 23 na zastávce Zikova byl 362 cestujících. Z tramvajové zastávky Trnkova odjíždí 1461 cestujících a naopak přijíždí 1490 cestujících denně," vypočítal mluvčí olomoucké radnice Michal Folta.

Autor petice Jaroslav Flögel výsledky průzkumu nezpochybňuje. Zároveň však tvrdí, že nejde porovnávat trasy zrušeného autobusu a nových spojů.

Autobus jezdil ze Zikovy, na zástavku Povel škola, kolem teplárny, úřadu práce, vlakového a autobusového nádraží, do Holice.

„Používali ho hlavně cestující, kteří potřebovali na úřad práce, na vlak či autobus a zaměstnanci holické průmyslové zóny. Částečně jej nahradila linka číslo 5 končící na zastávce Fibichova," poznamenal Jaroslav Flögel.

Zamítli a nepřišli s ničím novým

V případě tramvaje číslo 3 panuje mezi lidmi názor, že se jedná o vyhlídkovou jízdu, protože než se dostane na nádraží, projíždí kolem tržnice a přes celé centrum. Lidem také vadí, že tramvaje zatím končí pouze na začátku Trnkovy ulice.

„Na problému docházkových vzdáleností se nezměnilo vůbec nic," přidal autor petice.

Ze zamítavé odpovědi města je zklamaný i z jiného důvodu.

„Petici rada převálcovala a nepřišla s ničím novým, co by situaci pomohlo. Jako je například úprava trasy autobusové linky 14 či úprava směru linky 16," poznamenal Jaroslav Flögel.

DPMO: Chceme odlehčit jih od autobusů

Město nepočítá ani se zajížděním linek čísel 12, 19 či 26 přes Zikovu ulici.

„Došlo by k narušení intervalů a poškodili bychom více užívané zastávky Zenit a Velkomoravská," hájil mluvčí Folta.

Od provozního náměstka Dopravního podniku města Olomouce Pavla Zatloukala zní k cestujícím jasný vzkaz.

„Tuto část města chceme odlehčit od autobusové dopravy," uvedl jeden z důvodů rozhodnutí náměstek.

Prodloužení tramvaje do dvou let. Nejdřív

Zároveň dodal, že průzkum nezaznamenal, že by ostatní autobusy byly nyní přetíženy.

V plánu tak nejsou ani jiné úpravy v obsluze jižních sídlišť. Než bude hotová další část tramvajové trati, která má vést přes Zikovu ulici a skončit ve Schweitzerově ulici, musejí se místní spokojit se současným režimem.

„Ukazuje se, že by nebylo efektivní tuto linku zřizovat. Město by ji muselo dotovat asi nejvyšší částkou oproti jiným linkám, výnos z jízdného by byl zanedbatelný. Proto jsme rozhodli, že linku 23 není nutné a ani opodstatněné obnovovat," sdělil náměstek olomouckého primátora Ivo Vlach.

Další etapa tramvajové trati se podle něj připravuje. V ideálním případě má být hotová v horizontu dvou let.

„Jednotlivec toho proti úřadu moc nezmůže. Snažil jsem se problém aktivně řešit. Tím to také pro mne končí. Je na Olomoučanech, jak budou aktivní a jak se budou vyjadřovat k hospodaření s penězi města," uzavřel Jaroslav Flögel.