„Potvrzujeme, že jsou tato jednání vedena. O technologii si primárně rozhodne především sám objednatel,“ sdělil mluvčí ministerstva František Jemelka.

Soutěž na dopravce by v takovém případě vypisoval kraj, ministerstvo by na její průběh dohlíželo a kompenzaci za rychlíky nadále platilo. Balík by získal jediný dopravce.

Železniční trať Krnov - Olomouc nám slouží už 150 let.
Trať Olomouc - Krnov slaví 150 let. Postavili ji za neuvěřitelné dva roky!

Šlo by v tuzemsku o první případ, kdy by se ministerstvo podílelo na platbě kompenzace za objednávku kraje.

„Nebylo by šťastné, kdybychom na trať objednali vodíkové vlaky a stát by tam vysoutěžil diesely. Ty my odmítáme,“ řekl deníku Zdopravy.cz náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka.

Trať by tak mohla být vůbec první v tuzemsku s pravidelnou vodíkovou vozbou. Kraji zde podle Unucky nevyšel provoz bateriových vlaků, proto nebyla trať zahrnuta do velkého balíku, který nedávno napřímo získaly České dráhy.

V Olomouci se představil vodíkový vlak Coradia iLint, 19. května 2022.
VIDEO: Vodíkový vlak na olomouckém nádraží byl v obležení

Elektrizace s bateriemi

Volba vodíkových vlaků nicméně není jistá, Správa železnic trať nedávno zahrnula do úvah o takzvané prosté elektrizaci a prověřuje její alespoň částečné „zadrátování“.

„Úvahy o nasazení vodíkových vozidel v současné době vede Moravskoslezský kraj jako objednatel regionální a rychlíkové dopravy a Správa železnic mu v tom poskytuje nezbytnou součinnost – pro nasazení vodíkových vozidel paralelně se zpracováním studie proveditelnosti trati Ostrava-Svinov – Opava východ – Krnov zajištujeme prověření doplnění či úprav infrastruktury pro vodíkový pohon. Naše motivace je v tuto chvíli najít vhodný koncept řešení pro kombinaci vodíkového pohonu a plánované bateriové vozby zejména na úseku Opava – Krnov,“ sdělil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Nádraží v Domašově nad Bystřicí, únor 2023
Proměny nádraží v údolí Bystřice: Historizující vzhled zůstane, ujišťuje správa

Vodíková stanice v Olomouci?

SŽ prověřuje možnost zřízení dobíjecího bodu v Krnově, Moravskoslezský kraj ale současně vede jednání s místní teplárnou o možnostech produkce vodíku a zřízení plnicí stanice pro vodík. Podobná stanice by mohla podle Unucky vzniknout u teplárny v Olomouci.

„Předpoklad investice do vodíkové infrastruktury je v tuto chvíli především právě ve vybudování plnicí stanice, náklady se odhadují zhruba na 100 milionů korun,“ doplnil Gavenda.

Vlak na trati Olomouc - Krnov - Opava
Na trati Olomouc - Krnov pojedou dál rychlíky ČD. Arriva neuspěla

Podle Unucky je ale nutné co nejrychleji rozhodnout mezi elektrifikací (a bateriemi) a vodíkem. Stát by se tak mělo „v řádu týdnů“. Vítěz soutěže vyjede v lednu 2028.