Dopis se žádostí o dodatečnou instalaci veřejného osvětlení na cyklostezce spojující Litovel s místní částí Víska podepsalo přibližně devadesát obyvatel Vísky a Nasobůrek.

„Občané tvrdí, že mají obavy o svou bezpečnost. V průmyslové zóně podle nich pracuje stále více cizinců z Východu. Hlavně ženy se proto obávají, že by je na odlehlé cyklostezce, která vede kolem potoka v polích, mohl někdo přepadnout nebo okrást,“ zdůvodnil požadavek obyvatel Nasobůrek předseda tamního osadního výboru Jaroslav Winiarski.

Litovelská městská rada se už návrhem zabývala na svém říjnovém zasedání, požadavkům občanů však prozatím nevyhověla. Důvody jsou především finanční.

„Osvětlení cyklostezky by stálo přibližně 1,4 milionu korun. Další peníze by potom město pravidelně hradilo za elektrickou energii. Radní proto zatím tento návrh neschválili, nedoporučila to ani komise pro dopravu,“ sdělil litovelský tajemník Radovan Vašíček.

Některé stezky do už práce osvětlení mají

Většina stávajících cyklostezek na Olomoucku dosud vlastní lampy nemá, často totiž vedou v blízkosti osvětlených vozovek nebo frekventovaných komunikací.

Některé nově budované úseky, jenž lidé využívají při cestách do zaměstnání, však už vlastní veřejné osvětlení mají.

„Jedná se například o obec Těšetice, kde lidé stezku využívají časně ráno při cestě do místního zemědělského družstva. Překvapuje mě, že se v mnoha městech na dostatečné osvětlení pořád nemyslí. Například obchvat z Olomouce do Prostějova je nasvětlený až přehnaně moc, naproti tomu nová cyklostezka u olomouckých plynáren má vyloženě nebezpečné úseky. V jedné ze zatáček hrozí srážky chodců s cyklisty, z šesti lamp tam však svítí pouze dvě,“ uvedl předseda občanského sdružení Olomoučtí kolaři Jaroslav Mikšaník.

Na osvětlení cyklostezek by se podle něj nemělo šetřit v případech, kdy je lidé hodně využívají k cestám do zaměstnání, velkých průmyslových zón či podnikatelských areálů.

„Samozřejmě u turistických tras sloužících jen k rekreaci je to zbytečné vyhazování peněz,“ dodal.