Práce se týkají zhruba čtyřkilometrového úseku silnice od odbočky na Hradec Králové po odbočku na Lukavici.

„Oprava spočívá v obnově krytových vrstev, to znamená odfrézování stávajícího asfaltobetonového krytu a pokládka nových asfaltobetonových vrstev včetně lokálních sanací. Dále se provádí úprava krajnic, vyčištění příkop a propustků, výměna a doplnění svodidel, obnova vodorovného dopravního značení,“ přiblížila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Úsek je rozdělen do čtyř částí. V současnosti se stavbaři pohybují na rovince mezi Libivou a Mohelnicí. Průjezdný je jeden pruh, dopravu řídí kyvadlově semafory. Kvůli silnému provozu vznikají kolony. Ve špičkách vedou od Zábřehu přes celou vesnici, někdy i dále.

„Včera jsem jel od Mohelnice. Stál jsem skoro až u benzínky, čekali jsme dvacet minut,“ popsal obyvatel Libivé, který žije ve statku na okraji vesnice.

Semafory brzdí plynulost dopravy

Město Mohelnice, pod nějž Libivá spadá, podle svého starosty Pavla Kuby požadovalo, aby v pracovních hodinách dopravu řídili místo semaforů zaměstnanci stavby. „Největší neštěstí jsou semafory, které dopravu brzdí. Mají doběh, půl minuty auta nejezdí ani v jednom směru. Kolony tak narůstají. Náš požadavek zřejmě respektován nebyl. Oprava se udělat musí, my jsme ale neměli víc možností, jak to změnit,“ řekl.

Situaci město využije alespoň k výměně obrubníků a předláždění souběžné cyklostezky mezi Mohelnicí a Libivou. Na přechod v centru vesnice by měly řidiče také nově upozorňovat červené pruhy na vozovce.

Místní části se bouří

Někteří řidiči kritické místo objíždí přes okolní vesnice. Oficiální stanovení objížďky by ale mohlo přinést další problémy. Cesty třetích tříd v okolí jsou úzké a nejsou na velký provoz stavěné.

„V místních částech by nastalo vzbouření, pokud bychom oficiálně řekli, že se přes ně má Libivá objíždět. Lidé žijící v těchto vesnicích jsou z této možnosti zděšeni. Doprava se tam každopádně zvedla i tak,“ poznamenal Pavel Kuba.

Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic je stanovení případné objížďky v kompetenci krajského úřadu.

„O situaci samozřejmě víme, ale nemáme informace, že by se o objízdné trase dodatečně uvažovalo,“ poznamenala Nina Ledvinová.

Ve špičce jedno auto za tři vteřiny

Obyvatelé Libivé říkají, že současný stav ještě zhoršil dlouhodobě neudržitelnou dopravní situaci ve vesnici. Tou podle oficiálního měření z roku 2016 denně projede v průměru dvanáct a půl tisíce aut. Ve špičkách je to jedno auto každé tři vteřiny.

„Dělají tu už měsíc. Přes den jsou tu kolony pořád. Stejně to musíme vytrpět. Dokud nebude obchvat, je jedno, jestli tu semafor je, nebo není. I normálně tu bývá problém dostat se autem z baráku na cestu,“ popsal zmíněný obyvatel vesnice.

Starosta Mohelnice připravuje dopis ministru průmyslu a dopravy Karlu Havlíčkovi. Chce vyzvat, aby bylo na stavbu čtyřproudého obchvatu okolo Libivé spojené územní a stavební řízení. Přípravný proces by se tak urychlil.