Výpověď přišla minulé září. Letecké muzeum pak žádalo o novou smlouvu, ale nedostalo ji.

V té době už běžela jednání se státem ohledně odkoupení vhodného místa v regionu.

„Město nám dalo čas k tomu, abychom si našli nové prostory. Náhrada však nakonec nevyšla, i když jsme tam už stěhovali letadla," popsal nedávnou situaci ředitel Leteckého muzea Olomouc Zdeněk Svobodník.

Nové místo? Do dvaceti kilometrů

Menší ze dvou hal už s kolegy vyklidil, ve druhé má zatím stroje a platí městu takzvané bezdůvodné obohacení.

„Jeden hangár jsme předali, je vyčištěný a prázdný. Ve druhém jsou demontovaná letadla a asi sto padesát palet depozitáře. Stěhovat se budeme v listopadu. Přímo Olomouc to nebude, ale zůstaneme v těsné blízkosti," vzkázal Zdeněk Svobodník.

Konkrétnější být nechtěl, má však podle jeho slov jít o lokalitu do dvaceti kilometrů od Olomouce.

Příprava stěhování zabrala nadšencům z leteckého muzea několik měsíců, samotný převoz bude finančně náročný, náklady se pohybují v milionech.

„Věřím, že takový odvoz věcí není jednoduchý. S panem Svobodníkem jsme se dohodli, že do konce listopadu vše vystěhuje a předá i velkou halu," shrnul majetkoprávní náměstek primátora Filip Žáček (ČSSD).

Vládní tupolevy zase prodali

Loni bylo letecké muzeum zavřené.

„Udělalo nám to čáru přes rozpočet. Koupil jsem dva vládní tupolevy, ale exponáty jsme neměli kam odstěhovat a museli jsme je prodat za symbolickou částku. Vyjednané nákupy jsme stopli," zmínil Zdeněk Svobodník.

Stroje s přezdívkami Naganský expres a Prezidentský dostavník, kterými letěli olympijští hokejisté a hlavy státu Václav Havel a Václav Klaus, se tak v muzeu neobjevily.

Vládní letoun TU-154M, který zatím stojí na letišti v Praze Kbelích, bude příští sezonu vystavovat Letecké muzeum v Olomouci. Na snímku Zdeněk Svobodník z olomouckého mu­zea.

Ředitel Leteckého muzea Olomouc Zdeněk Svobodník s vládním tupolevem, který měl být ozdobou sbírky. Nebude.  Foto: Archiv Zd. Svobodníka

Pronájem už nikdy více

Prostory v Olomouci by byly nákladné, navíc muzeum nenašlo žádný vhodný areál. A po zkušenosti, které učinilo, už nechce jít do podnájmu.

„Jdeme cestou vlastního pozemku, vlastních budov. Chceme to mít pojištěné," vysvětlil Svobodník.

Od města podle něj nabídka na nové prostory nepřišla.

„Výpověď smlouvy s ohledem na špatný technický stav nemovitosti dostalo muzeum ještě od minulé rady. Spolu jsme se o náhradní možnosti s ředitelem muzea nebavili, nežádal mne o to," podotkl náměstek Žáček.

Opozice: Ochota města byla nulová

Opozice se k přístupu vedení města staví přesto kriticky. Považuje ho za skoupý.

„Vím, že debata s provozovatelem nebyla jednoduchá. Každopádně jsem neslyšel, že by město nabídlo nějaké alternativy. Vůči některým jiným podnikatelům se přitom projevuje obrovská vstřícnost. Ochota se problémem zabývat a muzeum ve městě udržet byla nulová," vytkl radnici zastupitel Pavel Bednařík (Občané pro Olomouc).

Letecké muzeum navštívilo v nejsilnějším roce 2012 přes deset tisíc návštěvníků. Odborníci z cestovního ruchu proto sledují, jak situace dopadne.

„Je škoda, pokud taková atrakce opouští svoje místo a není nahrazena něčím jiným," poznamenal Jan Závěšický z organizace Sdružení cestovního ruchu Jeseníky.

Letecké muzeum v Olomouci

Letecké muzeum v Olomouci při slavnostním otevření v dubnu 2010. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Pár kilometrů nebude problém

Na Hané přesto věří, že fanoušci letectví si cestu za exponáty najdou.

„Pokud budou opravdu pár kilometrů od města, nebude to problém. Naopak to může pro turistu znamenat propojení s jinými atraktivními nabídkami. Letecké muzeum jsme vždy doporučovali. Pravda ale je, že přístup a prostředí nebyly pro návštěvníky až tak atraktivní. Každopádně rozumím, že muzeum chce budovat zázemí," uvedla ředitelka Sdružení cestovního ruchu Střední Morava Djamila Bekhedda.

V nové sezoně a novém prostoru na sebe chce muzeum upozornit například představením funkčních simulátorů a trenažérů, se kterými zatím cestovalo po republice.

„Důležité je pro nás ale hlavně stěhování, je neuvěřitelně nákladné. Ze vstupu horentní příjmy nemáme, využijeme to, co bude z vlastních zdrojů, od sponzorů a partnerů," doplnil Zdeněk Svobodník.

Z hangárů průmyslová zóna

Hangáry na neředínském letišti pravděpodobně padnou při demolici, v areálu město počítá s průmyslovou zónou.

„Průmyslové plochy ve městě chybí, kapacita těch městských je plná. Pro Neředín už máme i projekt, je však zapotřebí investice kolem šedesáti milionů do infrastruktury. Už nyní jednáme s potenciálním partnerem, který by do toho šel," řekl náměstek primátora Aleš Jakubec (TOP 09).

Jméno firmy si nechal pro sebe.