„První je prototyp Aero L-29 delfín, prototyp prvního československého proudového letadla. Druhý je předělaný dopravní letoun Iljušin IL14, který byl před šedesáti lety vyrobený v Rusku. U nás létal jako vládní letoun posléze byl přestaven na fotovariantu," řekl Zdeněk Svobodník z Leteckého muzea Olomouc.

Upravený letoun sloužil k pořizování leteckých snímků.

„Má prosklenou přístavbu, ve které seděl letovod, který hlídal, jestli je letoun ve správné poloze vůči kamerám, a naváděl ho kvůli snímkování," vysvětlil úpravy jmenovaný muž.

Dva roky nadšencům z leteckého muzea trvaly přípravy před samotným převozem iljušina. Letoun, který má rozpětí 33 metrů, délku přes 25 metrů a výšku téměř 8 metrů, se vyráběl jako standardně nerozebíratelný.

„Na technologii rozebírání neznám složitější letoun. Například krytka, kterou je třeba sundat, abychom se dostali dovnitř stroje, může mít i sedm a půl metru. Na ní je třeba sedm set nýtků. Celkem se muselo pro rozebrání letadla sundat pět tisíc nýtů a kolem třech, čtyřech tisíc šroubů. Při rozdělávání ani po transportu nemá žádné nevratné poškození," uklidnil Zdeněk Svobodník.

Sezona začne 4. května

Desítky let čekal ve venkovním depozitáři ve Kbelích prototyp jednoho z nejznámějších československých proudových letounů.

„Co do počtu vyrobených kusů, patří tento stroj na druhé místo ve světě. Celkem se jich vyrobilo přes tři a půl tisíce. Toto je ovšem prototyp. V době, kdy létal pro něj nebyl vyvinutý motor, proto pro něj byly koupeny britské motory Bristol Siddeley Viper. Poté je nahradil český motorlet M-701," prozradil dále Zdeněk Svobodník.

Uvést delfína do stavu pro oko lahodícího nebude podle Svobodníka příliš složité.

„Nemá žádný lak, žádnou kamufláž. Máme do něj všechny přístroje, budou se měnit překryty kabiny, které jsou staré a popraskané, dostane nové podvozky. Dokonce zde máme také část jmenovaného britského motoru v řezu pro ukázku, jak vypadal," nalákal Svobodník.

Oba nové přírůstky budou moct společně s dalšími stroji obdivovat návštěvníci muzea už 4. května, kdy se otevřou jeho brány po zimní přestávce. Během letošní sezony mají v plánu lidé z Leteckého muzea v Olomouci přivést další čtyři stroje.