Za expozicí s migem či iljušinem budou muset příznivci v letošní sezoně pravděpodobně až na Vysočinu.

Že musí opustit hangáry v Neředíně, se kolektiv muzea dozvěděl předminulé září.

Správa nemovitostí Olomouc zjistila, že budovy nejsou bezpečné.

Po neúspěšné žádosti o změnu rozhodnutí strávili příznivci letectví loňský rok přípravou na stěhování a přesouváním.

„Zatím jsme nikde nic neotevřeli, nemáme výstavní prostory. Měli jsme jeden areál u Konice, jednali jsme s majitelem, nechali nás tam stěhovat letadla a když bylo před otevíračkou, dozvěděli jsme se, že si to rozmysleli a místo prodají někomu jinému," líčil ředitel Leteckého muzea Olomouc Zdeněk Svobodník.

Ředitel Leteckého muzea Olomouc Zdeněk Svobodník.

Ředitel Leteckého muzea Olomouc Zdeněk Svobodník. Autor: DENÍK/Jiří Beneš

V Neředíně chystají průmyslovou zónu

Po městě náhradní prostory nežádal.

V blízkosti letiště by stejně nebylo možné je najít, hangáry musely ustoupit demolici, protože v Neředíně Olomouc připravuje průmyslovou zónu.

Muzeum vyklízí i poslední stojící objekt, kde má ještě části exponátů.

Zbytek je složen ve skladech a průmyslových areálech, kam zájemci nemají přístup. Jenže turistická sezona zrovna začíná.

Nové prostory za hranicemi Hané

Jako vhodná varianta vypadaly haly bývalé řetězárny v Hlubočkách na Olomoucku.

Odkoupení prostor za několik milionů korun ale přesahuje možnosti muzea.

„Další vyhlédnuté místo máme v Moravskoslezské kraji a jednáme také o bývalém vojenském areálu v Kraji Vysočina. Podmínku jsou tam zatím pro nás nejlepší. Nechtěli bychom opakovat stejnou chybu, buď tedy musíme mít několikaletý nájem nebo jít do vlastního. Bohužel se nedá moc předpokládat, že by to bylo v Olomouckém kraji," dodal Zdeněk Svobodník.

Jistota zázemí je zásadní i kvůli možnosti žádat o dotace.

Kolektiv muzea tvořený mechaniky, piloty, modeláři, konstruktéry nebo fanoušky letectví platil náklady z vlastní kapsy.

Plné vstupné bylo pár desítek korun a vysoké příjmy neneslo, i když provozovatelé odhadovali nejsilnější návštěvu v roce 2012 na deset tisíc lidí.

Cestovní ruch tak nejspíš přijde o jednu z méně obvyklých destinací.

Letecké muzeum v Olomouci při slavnostním otevření na jaře 2010

Letecké muzeum v Olomouci při slavnostním otevření na jaře 2010. Autor: DENÍK/Jiří Kopáč

Radnice: Problém byl s bezpečností

Vedení města nicméně nechtělo riskovat, že by v hangárech někdo přišel k úrazu.

„Nejsem si úplně jistý návštěvností, kterou pan Svobodník uváděl. Zásadní problém ale byl s malou bezpečností hangáru, o které nás informoval správce. Navíc jde o lokalitu, kde chceme rozvíjet průmyslovou zónu," připomněl náměstek primátora Aleš Jakubec (TOP 09).

Správa nemovitostí výpověď zdůvodňovala nesplněním bezpečnostních norem elektroinstalace a například špatně provedenými hromosvody.

Vedení města mimo to muzeu vytýkalo, že po několikaletém působení provedlo v rozlehlých halách jen drobné opravy a i přes podporu samosprávy se mu nepodařilo získat evropské dotace.

Tým Leteckého muzea při své obraně upozorňoval mimo jiné na to, že výpověď mohla přijít kdykoli a jakákoli větší investice tak byla velmi nejistá.

Několik milionů navíc spolykalo pořizování dalších exponátů.

Například vládní tupolevy ale bylo následně nutné prodat jinam kvůli nedostatku místa.

PSALI JSME: Letecké muzeum v Olomouci nadobro skončilo