Město by chtělo mít zchátralé Tu-104 z prostranství před plaveckým stadionem pryč do začátku nového školního roku.

Podle nového majitele letounu se ale do uvedeného termínu odstěhovat nestihne.

Město plánuje v budoucnu zmodernizovat zimní stadion a také na pozemcích, na kterých zchátralý letoun stojí, vystavět další sportovně-kulturní zázemí. Vyslalo proto majiteli olomouckého letadla, který v něm léta provozuje bar, jasný vzkaz: Letadlo musí pryč!.

„Po dlouhodobých jednáních jsme s majitelem sepsali a podepsali výzvu, v níž stojí, že letadlo musí do konce prázdnin z pozemků na ulici Legionářská zmizet," uvedl Martin Major, náměstek olomouckého primátora.

Podle neoficiálních informací se uvažovalo o několika možnostech jeho budoucího umístění. Jeho možným novým domovem mělo být buď Letecké muzeum Olomouc, nebo plzeňské muzeum, či letiště Praha Kbely.

Syn majitele letadla, který komunikuje s médii, pouze naznačil budoucí osud a cíl unikátu a ostudy města zároveň.

„Rozhodně nebude sešrotované. Jednali jsme s olomouckým leteckým muzeem a plzeňským muzeem. Letiště ve Kbelích nebylo ve hře. Zatím ale nemůžu být konkrétnější," sdělil Martin Navrátil s tím, že jeho otec jednal i se soukromým subjektem. 

Olomoucké letadlo Tu-104

Letadlo a bar Tu-104 v Olomouci. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Odstěhovat do září? Vemte si šroubováky a pojďte to zkusit

Karel Tarantík, vášnivý příznivce letadel a vojenské techniky a majitel soukromé sbírky Air Park ve Zruči u Plzně, byl však konkrétnější.

„Vzhledem k tomu, že jsme s panem Navrátilem podepsali kupní smlouvu a už jsme za letadlo zaplatili, tak je jasné, že bude u nás," sdělil ve čtvrtek Olomouckému deníku Tarantík.

Kolik za olomoucký tupolev zaplatil nechtěl říct přesně. 

„Kdybychom ho sešrotovali, tak bychom na tom i vydělali, ale nejsme blázni. Jeho hodnota není o penězích," vyzdvihl s tím, že v polovině prázdnin začnou s jeho postupným rozebíráním.

Termín kompletního odvezení do začátku příštího školního roku je dle jeho slov nereálný.

„Předpokládám, že to bude trvat tak do listopadu. Těm, kteří by se tomuto datu divili, bych chtěl vzkázat, že je čekám od poloviny prázdnin s nabroušenými šroubováky, aby věděli, o čem to je," řekl dále Tarantík, který se byl na letoun podívat.

AIR PARK Zruč u Plzně - SEM OLOMOUCKÉ TŮČKO PŘESTĚHUJÍ

Letadlo a bar Tu-104 v Olomouci

Letadlo a bar Tu-104 v Olomouci. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Obléknou ho do barev ČSA a obnoví pilotní kabinu

„V tuto chvíli nemůže být řeč o tom, že by Olomouc přišla o nějakou perlu. Letadlo je ve zchátralém stavu, špinavé a zrezivělé. Máme v plánu mu u nás vtisknout jeho původní tvář. Natřeme ho přesně v barvách ČSA, v jakých létal kdysi. Taky bychom chtěli upravit pilotní kabinu, ve které dnes nic není," popsal Tarantík.

Letecké muzeum Olomouc rozhodnutí o přestěhování letadla mimo krajské město nebere jako prohru.

„Maximálně nás může mrzet, že nezůstane v Olomouci. Naše nabídka byla možná i výhodnější, ale rozhodnutí bylo na majiteli," sdělil Zdeněk Svobodník, ředitel muzea v Neředíně.

Do doby, než se začne stroj rozebírat bude bar v provozu.

„Příznivci letadla stále chodí a budou vítáni až do dne, kdy k zavření dojde," uzavřel Martin Navrátil s tím, že se počítá i s rozlučkovou­ akcí.

Vizualizace přestavby zimního stadionu na Městskou halu Olomouc

Vizualizace prostranství před přístavbou zimního stadionu a letním bazénem. Zdroj: A2 Architekti

VÍCE VIZUALIZACÍ: Olomoucký zimák se změní na parádní halu. Jak se vám líbí?

Historie olomouckého letadla Tu-104

Ruský stroj Tu-104 byl ve své době druhým dopravním proudovým letounem na světě, na pravidelných linkách začal létat v roce 1956.

Současné olomoucké „túčko" vstoupilo do služeb Československých aerolinií v roce 1963, z provozu bylo vyřazeno v roce 1974. Poté bylo dokonce na chvíli přemalováno do barev italské společnosti Alitalia a zahrálo si i ve filmu.

Do Olomouce jej na jeho současné místo nechala v roce 1975 přivézt společnost Restaurace a jídelny, která zde začala provozovat ve své době unikátní noční vinárnu.

Jako noční podnik sloužil vnitřek v různých podobách prakticky až do konce osmdesátých let. Po krátké pauze a změně vlastníka jej v roce 1990 odkoupila dvojice podnikatelů, z valné části jej zrekonstruovali a znovu zprovoznili.

Letadlo s diskotékou pak prodali jeho poslednímu olomouckému majiteli v roce 1996. (kof)