Na jeho financování se sice už dříve dohodly tři subjekty – město Přerov, Olomoucký kraj a Ředitelství silnic a dálnic.

Zástupci ŘSD ale nakonec z podpisu společného memoranda vycouvali. Zatímco přerovští radní to považují za podraz, řidiči to naopak vítají.

Apely politiků na to, aby stát dostavěl poslední úseky dálnice D1 na Přerovsku a vybudoval průpich, už se staly pomalu evergreenem.

Na jedné straně stohy papíru s žádostmi o realizaci obou staveb, na straně druhé nezájem adresátů.

Poslední políček dostalo město právě před pár dny, kdy Ředitelství silnic a dálnic smetlo ze stolu společné memorandum za vybudování průpichu.

Místo cílové pásky tak Přerov stojí opět na startovní čáře.

Primátora to nadzvedlo ze židle

„S textem memoranda souhlasily všechny tři strany a zastupitelstva města i kraje jej schválila. V pondělí 11. listopadu mělo dojít k jeho podpisu. Lidé z Ředitelství silnic a dálnic ale z naší dohody nečekaně cukli, takže k podepsání nedošlo," popsal zklamaně přerovský primátor Jiří Lajtoch (ČSSD).Trasa dálnice D1 kolem Přerova a průpich městem

Prvního muže radnice to nadzvedlo ze židle natolik, že žádá ministra dopravy o schůzku.

Kromě rozčarování nad tím, jak se ŘSD neseriózně zachovalo, s ním chce probrat i otázku dostavby dálnice D1.

ŘSD chce zapracovat připomínky

Zástupci ŘSD to ale nevidí tak dramaticky a tvrdí, že od memoranda odstoupili pouze z formálních důvodů.

„Situaci kolem dostavby dálnice D1 a vybudování přeložky silnice I/55 máme zájem vyřešit co nejdříve. Příprava memoranda byla ale zahájena za předchozího ředitele Davida Čermáka. Nový generální ředitel Pavel Kočica návrh podrobně prostudoval a po konzultaci s právními poradci vznesl ke znění některých jeho částí dílčí připomínky. Svůj podpis proto legitimně podmiňuje zapracováním těchto připomínek," vysvětlila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Ředitelství silnic a dálnic podle ní považuje za mnohem důležitější konkrétní kroky, které provázejí přípravu této akce.

„Klíčový pro zahájení stavby je investiční záměr projektu, a ten je před dokončením. Bez jeho schválení ministerstvem dopravy nemůže dojít k naplnění obsahu memoranda," podotkla.

Průpich je nesmysl, tvrdí lidé

Zbudování vnitřního průtahu městem zahrnuje dvě stavby – mimoúrovňové křížení v Předmostí a takzvaný průpich.

Ten má začínat na křižovatce ulic Komenského, Velké Novosady a Kojetínská a vést přes průmyslový areál firmy Juta s napojením na Tovární ulici u autobusového nádraží.

Přerované si ale myslí, že by mělo město usilovat především o dokončení dálnice D1 a stavbu průpichu kritizují.

„Pražáci už vědí, jakou udělali blbost, když tranzitní dopravu přivedli do centra, ale v Přerově je to prý nejlepší řešení. Stačí pohled do mapy a každý uvidí, že má průpich procházet těsně kolem starého centra, tedy fakticky novým centrem," zhodnotil jeden z místních.

„Průpich Přerova? Nesmysl! Jsem proti a vůbec to neuznávám. A nadávám na to. Je to obrovská kravina. Naši páni radní by měli dělat všechno pro to, aby se vybudovala dálnice a obchvat Přerova. Bohužel – asi to neumějí ovlivnit," poznamenal také Ivan Pavlíček z Přerova.

„Už se pomalu stydím za naše město – byť jsem stále patriot. Přerov ztrácí postupně všechno dobré, co kdy měl," řekl.