Například Ondřej Jahoda se chtěl z centra města po Litovelské ulici dostat k olomouckému hřbitovu v Neředíně. Aby však dospěl ke svému cíli, musel najet o sedm kilometrů více a kvůli špičce mu cesta místo pěti minut trvala půl hodiny. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které část obchvatu opravuje, však objížďka vznikla po dohodě všech dotčených stran a je nejvhodnějším řešením. Řidiči by si tak raději cestu ve směru na Konici měli rozmyslet už při výjezdu z centra.

Kudy kam?

Na Foersterově ulici se auta míjejí ve dvou pruzích. Semafory na obou světelných křižovatkách, v úseku od třídy Svornosti po Pražskou ulici, nefungují. Po obchvatu se však řidiči dostanou relativně bez problémů. Horší je situace, kde se střetává třída Míru s Foerstrovou ulicí. Řidiči zde totiž z centra ve směru na Topolany neprojedou. Musí po objízdné trase.

„Vede z Litovelské ulice, ke křižovatce u Anči a na obchvat. Značení pak ukazuje ke kruhovému objezdu a odtud zpět na obchvat,“ popsal Libor Koutný z Olomouce. Podle něj je objížďka zbytečně dlouhá a navíc špatně značená.

„Třeba u kruháče už žádná šipka není. Kdybych to neznal, tak opravdu nevím, jak bych se zorientoval. Navíc je turistická sezona, město plné cizinců, kteří to tu neznají. Jak ti se asi dostanou přes objížďku?“ ptal se mladý řidič.

Podobně reagoval na objízdnou trasu i Ondřej Jahoda. Podle něj dlouhá a nepřehledná objížďka vybízí šoféry k tomu, aby porušovali zákaz a křižovatku přejížděli rovně. „Kdybych v Olomouci nežil a neznal to tu, tak se na nějaký zákaz vykašlu a raději projedu rovně. Lepší než někde bloudit. Z druhé strany je objížďka značená dobře, ale také je dost dlouhá, musíte se motat po celém centru, i když potřebujete jet třeba jen na jeho okraj. Ale zase chápu, že to nešlo vyřešit lépe. Musí totiž počítat i s dopravní špičkou,“ podotkl šofér.

Neposlušní řidiči

Dokladem toho, že řidiči raději porušují zákaz, než aby se vydávali na dlouhou objízdnou trasu, byla čtyři auta, která během deseti minut přetnula křižovatku v nepovoleném směru. „Nevím, proč bych to měl tak hloupě objíždět, vždyť to hrozně dlouho trvá a nemá to hlavu ani patu. Radši to tady risknu, než se vláčet až na kruháč,“ popsal řidič, který zákazu nedbal.

Neukáznění šoféři však musejí počítat s tím, že je na místě může zastavit hlídka dopravní policie a udělit jim pokutu. U objížděk jsou totiž zákazy vjezdu. „Pak se jedná o nerespektování dopravního značení a v tom případě mohou řidiči dostat pokutu až do dvou tisíc korun,“ uvedl tiskový mluvčí Policie ČR Petr Čunderle.

Objížďka jako kompromis

Podle Pavla Študenta z olomoucké pobočky ŘSD jsou objížďky vždy kompromisem mezi všemi dotčenými stranami.

„K trase se vyjadřuje město, krajský úřad, policie a samozřejmě my. Záleží na naší dohodě a momentální dopravní situaci ve městě, jak ji povedeme. Snažíme se vybrat vždy tu nejlepší a nejvhodnější cestu. Někdy jsou to jediné možné trasy, které jsou pro řidiče sjízdné,“ vysvětlil Študent.

Mají tedy řidiči nějakou jinou možnost, jak se z centra dostat na Topolany? Sami šoféři radí, aby si cestu připravili dřív, než se vydají na silnice. „Zkoušel jsem to projet různě. Rychlejší je to přes třídu Svornosti a ulici U Kovárny. Pak rovnou vyjedu na třídě Míru. Nebo to taky jde přes Štítného, Hněvotínskou a Okružní,“ poradil Vladimír Šťastný, který žije přímo na třídě Míru.

Částečná uzavírka Foersterovy ulice začala ve středu. Dělníci zde pracují na novém povrchu. Odstraní tak vyjeté koleje. „Cesta bude bezpečnější, řidičům se po ní lépe pojede. Navíc v lokalitě snížíme hluk,“ popsal Študent.

Náklady na rekonstrukci se pohybují kolem pěti milionů korun. Uzavírka by měla skončit posledním srpnovým dnem. Záležet však bude i na počasí.