Unikátní souprava se skládá ze salonních a pancéřových vozů. Dokonce nechybí ani parní lokomotiva poháněná uhlím, ve které autenticky hoří oheň. Právě parní lokomotiva 464.202 přezdívaná „Rosnička“ pochází z Olomouce.

"Vlak táhne olomoucká lokomotiva po celé republice," řekla mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Nejvýstavnější vůz má rakousko-uherskou historii.

„Tento vagon si v roce 1909 nechal udělat arcivévoda František Ferdinand. Mohl v něm fungovat s celou svou rodinou. Jen ložnice měli on a jeho žena oddělené,“ obeznámil návštěvníky Miloš Milner z Národního technického muzea. Součástí výstavy je vůz, ve kterém se nachází expozice věnovaná jízdám československých prezidentů po Evropě.

Druhým unikátním železničním salónním vozem je vůz Aza 80 speciálně vyrobený pro prezidenta Masaryka k jeho osmdesátým narozeninám v březnu roku 1930.

Třetím salónním vozem zařazeným do Prezidentského vlaku je vagon vyrobený pro prezidenta republiky ve vagónce v Görlitz v tehdejší NDR v roce 1968. Jednalo se o jeden ze dvou historicky posledních železničních vozů dodaných pro potřeby československých prezidentů.

Simulace pozměněného výškáče Šantovka Tower v olomouckém panoramatu na webu sdružení Za krásnou Olomouc. Investor novou podobu zatím nezveřejnil.
Protestují proti Šantovka Tower. Jak má věžák vypadat, ale nikdo neviděl

Pancéřák s expozicí

Součástí vlaku je i nově kompletně rekonstruovaný železniční vůz Ca 4-5086 ze sbírky Národního technického muzea, tzv. „pancéřák“, vyrobený roku 1931 v Ringhofferově továrně v Praze na Smíchově. V tomto voze je expozice věnovaná jízdám československých prezidentů vlakem, a to nejen po Československé republice, ale i po Evropě.

Doprava na D46
Řidičům na dálnici se ulevilo. Stavba lepšího exitu je už tolik neomezuje

Sedátko pro sluhu

Do některých vozů má ovšem veřejnost vstup zakázán. Může ale nahlédnout okýnky z přistavené rampy. Týká se to i vagonu, ve kterém se nachází neobvyklé kupé s pouze jedním sedákem.

„To kupé patřilo sluhovi. Měl tam příborník, sklápěcí lůžko, koženou sedačku a signalizační desku. Díky ní věděl, ve kterém kupé zazvonili na zvonek pro sluhovo přivolání,“ vysvětlil Milner.

Vlak letos jezdí po celé České a Slovenské republice u příležitosti 100. let Československa. Partnerem zastávky na Hané i je Vlastivědné muzeum v Olomouci.

„Nesmírně nás těší, že můžeme být u této unikátní jízdy. Je to první z řady akcí, které jsme připravili ke 100. výročí vzniku Československé republiky,“ řekl ředitel muzea Břetislav Holásek.

Z Olomouce zamíří Prezidentský vlak do Pardubic, odkud bude pokračovat do západních Čech. Svoje putování vlak zakončí 2. září v areálu historického depa a dílen na Masarykově nádraží v Praze. (dam, ond)

Na most v ulici Komenského už najíždějí bagry, v příštích dnech půjde k zemi.
VIDEO: Začíná se bourat most u Bristolu, už tam najely bagry