Hodně zakázek jste získali v zahraničí. Spolupracujete i s tuzemskými firmami?
V dobách, kdy byl PAPCEL státním podnikem, zaměřoval se téměř výhradně na domácí trh. Ten se ale ukázal jako neperspektivní. Řada papíren se musela zavřít. Proto jsme se přeorientovali na export. Po privatizaci bylo těžké vybudovat distribuční síť, v zahraničí nás neznal nikdo. Dnes naopak do tuzemska téměř nedodáváme, v devadesáti pěti procentech vyvážíme.

Orientujete se na východní země bývalého Sovětského svazu. Proč?
Tamní zákazníky jsme kontaktovali v době, kdy konkurence brala tyto trhy jako nezajímavé. Stihli jsme si tak vybudovat dobré jméno. I když nejsme v našem oboru největší firmou, děláme tam nejrozsáhlejší dodávky.

Čtěte také:Do Litovle míří ruské stamiliony. Zase bude práce

Jak se vlastně s Kazachy nebo s Rusy obchoduje?
Jedná se s nimi vcelku dobře. Východní slovanská mentalita je nám určitě blízká. Já sám zaměstnávám rusky mluvící lidi. V Sant Petěrburku máme navíc dceřinou společnost, která nám pomáhá v prodeji. A z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že ruští podnikatelé, se kterými spolupracujeme, mají lepší platební morálku než západní partneři.

Zakázka přichází v období krize. Není to příliš riskantní investovat?
Naopak, krize je velkou příležitostí pro investice. Je sice těžké přesvědčit věřitele, aby půjčili, ale kdo to zvládne, většinou vydělá dvojnásob. Zákazník si totiž může díky snížené poptávce dovolit zastavit na určitou dobu výrobu a prodávat ze skladu. Během té doby jsme my schopni zlepšit kvalitu jeho stroje.

Zasáhla krize na východě papírenský průmysl stejně jako ten náš?
Fabriky řeší stejné problémy jako tady, spadly jim ceny a narostly jim zásoby. Toto období ale logicky skončí. Předpokládám, že zákazník v době, kdy začne poptávka opět narůstat, získá díky naší moderní lince obrovskou konkurenční výhodu vůči ostatním.

Karel Páral