Ti dali zelenou projektu za zhruba tři milardy, který zahrnuje více než sto rekonstrukcí komunikací a mostů napříč celým Olomouckým krajem. Peníze chce hejtmanství získat ze svého rozpočtu i z dotací EU. Seznam oprav však není konečný, jeho podoba se může kvůli aktuálním situacím změnit.

„Projekt jsme pojmenovali Silnice pro rozvoj Olomouckého kraje a navazuje na obdobnou činnost pod názvem Modernizace silnic. Do roku 2012 chceme investovat přes tři miliardy korun, každý rok do oprav poputuje zhruba miliarda,“ přiblížil záměr náměstek hejtmana Alois Mačák.

Kruhového objezdu se tak konečně má dočkat i nebezpečná křižovatka Hamerské ulice s výpadovkou na Lipník. Přejet nyní ve špičce čtyřproudou silnici ve směru od Holice na Bystrovany a naopak je mnohdy úkol pro kaskadéry.

Rondel by se tam ve spolupráci kraje a Ředitelství silnic a dálnic měl stavět už příští rok.

Kraj počítá i s tím, že opraví silnici druhé třídy mezi Šternberkem a Uničovem. Jedná se o čtrnáctikilo­metrový úsek a předběžné náklady jsou odhadnuté na čtyřicet milionů korun.

„Rekonstrukci cesty do Šternberka bychom uvítali. Momentálně je totiž ve špatném stavu, má spadlé krajnice, a když se na silnici potkáte s kamionem, tak to není moc bezpečné,“ poznamenal mluvčí uničovské radnice Marek Juráň.

Silnice na Olomoucku, které jsou v projektu

1 – II/449, Loučany-Drahanovice – rekonstrukce úseku od konce obce Loučany po křižovatku se silnicí II/448
2 – II/446, Pňovice – rekonstrukce úseku silnice v obci po kř. se sil. II/447, odfrézování a pokládka nové vrstvy
3 – III/44620, Náklo – rekonstrukce stávající žulové dlažby
4 – III/4436, III/44310,Tovéř – výstavba okružní křižovatky
5 – III/4436, I/35, Olomouc – výstavba okružní křižovatky ul. Hamerská,
6 – II/449, Valšovský Žleb-Dlouhá Loučka – rekonstrukce silnice za obcí Dlouhá Loučka včetně opěrné zdi
7 – II/449, Senice na Hané – dokončení rekonstrukce úseku silnice v průtahu a část v extravilánu
8 – II/570, Hněvotín – rekonstrukce silnice, úprava šířkových parametrů
9 – III/44311, Dolany – okružní křižovatka včetně návazných úseků komunikací
10 – II/444, Uničov – Šternberk – rekonstrukce úseku mezi městy
11 – II/448, Drahanovice – Hranice – rekonstrukce silnice, frézování a pokládka nové obrusné vrstvy
12 –III/44429 Šternberk, Hvězdné údolí – opěrná zeď + vozovka, I. etapa

KOMPLETNÍ SEZNAM VŠECH AKCÍ V CELÉM KRAJI NAJDETE ZDE (web kraje)

Seznam akcí se může změnit

Rámcový seznam více než sta akcí hejtmanství zveřejnilo po jednání zastupitelstva, které dalo v pátek 25. září velké investici zelenou. Podle náměstka Mačáka seznam není konečný, protože hejtmanství bude pružně reagovat na aktuální situaci.

„Priority se mohou během roku změnit, takže zastupitelstvo pak bude na každý rok schvalovat upravený seznam podle toho, co bude nutně potřeba. Soupis je rámcový, není to dogma. Budeme o tom jednat,“ přislíbil náměstek.

Tři miliardy chce hejtmanství získat z více zdrojů.

„Peníze budeme čerpat z rozpočtu, z Evropské investiční banky, z evropských dotací, z rozpočtu Správy silnic Olomouckého kraje. Do určité míry zvažujeme i veřejný sektor,“ popsal Mačák.

Zakázky pro místní firmy

Podle něj jsou opravy důležitým protikrizovým opatřením, protože podpoří ekonomiku a podnikání v kraji.

„Chceme tím zajistit prosperitu území. Chtěli bychom, aby se na zakázkách podílely místní firmy. Také tím chceme zároveň pozitivně ovlivnit zaměstnanost v kraji,“ uvedl náměstek hejtmana.

Hejtmanství si také nechalo vypracovat studii od renomované firmy, která zjistila, že by na opravy silnic, potřebovalo asi pětadvacet miliard. Až poté by byly komunikace v dobrém stavu.

Letos hejtmanství opravilo silnice za více než miliardu. Jednalo se například o rekonstrukci komunikace Mohelnice – Stavenice za tři sta milionů či oprava mostu v Hranicích za šestadvacet milionů. Od roku 2005 do 2008 investoval kraj do oprav tři a půl miliardy.