Loni šlo na krajské silnice 1,3 miliardy korun. Letos ale hejtmanství nemůže počítat s evropskými fondy, protože dotace z nového období ještě nelze čerpat.

„Pro rok 2016 jsme stáli před problémem, jak opravy financovat. Proto jsme se všemožně snažili nasbírat peníze, abychom dosáhli základní částky z minulých let, která byla zhruba osm set milionů korun," řekl hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil (ČSSD).

Potřeba aspoň 20 miliard

Při opravách může kraj počítat s více než 190 miliony korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury, které po jednáních Asociace krajů České republiky uvolnilo ministerstvo dopravy.

V rozpočtu kraj vyčlenil 275 milionů korun a dalších 120 milionů se podle hejtmana chystá investovat Správa silnic Olomouckého kraje.

Částka by měla v příštích měsících narůst.

„Teď ji považuji za startovací. V březnu se budeme bavit o přerozdělení přebytku z krajského rozpočtu za loňský rok, počítám s dalšími sto až dvěma sty miliony korun. Tím se dostaneme na přibližně osm set milionů. Pokud koncem roku začne čerpání evropské dotace, částka se ještě zvýší a přiblíží miliardě," nastínil Jiří Rozbořil s tím, že na spravení všech silnic v kraji by bylo potřeba dvacet miliard korun.

Chystá se například oprava silnice v Přemyslově na Šumpersku nebo v Měrotíně na Olomoucku.

Pracovat se má také na průtahu Litovlí a na úsecích mezi Jívovou a Domašovem nad Bystřicí, Šternberkem a Huzovou či Klenovicemi na Hané a Ivaní.

Už žádný tankodrom

Ministerstvo dopravy letos mezi kraje rozdělilo tři miliardy korun.

„Rok 2015 byl z hlediska čerpání schváleného rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury rekordně úspěšný, a to jak v čerpání evropských, tak národních zdrojů," řekl ministr Dan Ťok (ANO).

„Chtěl bych, aby se i na těchto silnicích zvýšil komfort řidičů a aby se žádná už nedala nazývat tankodromem. Také se společně s kraji budeme snažit, aby opravy byly více koordinované a nedocházelo k jejich souběhu, jako v některých případech v loňském roce," doplnil ministr Dan Ťok.