Na kraji několik dní počítali, kolik peněz stála stávka na železnici, která se konala ve čtvrtek před dvěma týdny.

Výsledkem je cifra, která přesáhla jeden a půl milionu korun.

„Uplatníme u Českých drah za neuskutečněné vlakové spoje částku ve výši jeden milion 646 tisíc korun,“ sdělil rázně Alois Mačák, náměstek olomouckého hejtmana.

Jakým způsobem bude chtít krajská samospráva po dopravci škodu vymáhat, není jasné.

„Není vyloučeno, že sumu strhneme z celkového objemu prostředků, které kraj Českým drahám platí za uskutečnění obsluhy. Možností je několik, důležité je, že budeme uplatňovat danou částku,“ uvedl Mačák s tím, že však o druhu vyrovnání budou představitelé hejtmanství i zástupci největšího tuzemského železničního dopravce teprve jednat.

Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) bude znát přesná čísla až po uzavření měsíčního účtování. Dopravce, jehož stoprocentním vlastníkem je město Olomouc, však už nyní ví, že ušetřil.

„Bylo to jednak na mzdách, ale i na palivech. Odhadem se bude jednat o řádově stovky tisíc korun,“ uvedla Magdaléna Kopřivová, mluvčí DPMO.

Před dvěma týdny nevyjelo do ulic krajské metropole padesát procent veřejných dopravních prostředků oproti běžnému provozu.

Stávkující v DPMO: 28 procent

V den protestu sdělila předsedkyně odborů olomouckého dopravního podniku Josefa Bůčková, že se stávky zúčastnilo sedmdesát procent zaměstnanců z celkových 415.

Podle mluvčí DPMO šlo o mnohem menší číslo.

„Skutečná účast byla osmadvacet procent. Údaj je od personalisty. Vedoucí po stávce uváděli konkrétní jména právě z důvodů zpracování mezd a jasného počtu stávkujících,“ řekla Kopřivová.

Doplnila, že podle loňské výroční zprávy se průměrná mzda u řidiče za osm pracovních hodin pohybovala na částce tisíc korun.

Mluvčí DPMO také srovnala předpokládanou částku s úsporou, kterou stávka přinesla v pražském dopravním podniku.

„V Praze ušetřili několik milionů. Vzhledem k naší velikosti se na milion nedostaneme,“ uzavřela Kopřivová.