„Na kole jezdím po chodníku, abych nepřišel o život,“ přidal se pan František, jenž právě připojil svoje jméno na petiční arch. „Provoz je nesnesitelný. Kamionů je už tolik. Od půl páté nám začnou jezdit pod okny a berou to koly přes kanál na silnici. Budí nás to. Už jsme z toho všichni na nervy,“ popisoval senior.

Ukazoval „koleje“ vyjeté v některých místech před devíti lety opravené komunikace II/435 mezi Olomoucí a Tovačovem.

„Kamiony jezdí přetížené, rychlost neřeší. Řidiči si to klidně valí vesnicemi osmdesátkou. Copak to se dá vydržet?“ kroutil hlavou důchodce.

Petici už podepsaly desítky lidí.

„Je o ni obrovský zájem. Lidem došla trpělivost,“ hodnotila prodavačka z místní Hrušky.

Zákaz a tichý asfalt

Místní poukazují na to, že jsou vystaveni nadlimitnímu hluku a škodlivinám z projíždějících nákladních aut, jejichž řidiči se vyhýbají placeným úsekům a ničí zdraví a majetek lidem ve vsích na vedlejších tazích.

„I když občané investují do protihlukových opatření, hluk je všudypřítomně obtěžující. V obci je jediný přechod pro chodce bez světelné signalizace, přičemž v jiných úsecích vozovky je nebezpečné přecházet. Vozidla v obci často nedodržují předepsanou rychlost a zřídka dávají řidiči přednost chodcům,“ stojí v petici obracející se na Krajský úřad Olomouckého kraje.

Požadují zákaz vjezdu vozidel s hmotností nad 12 tun a do budoucna také pokládku takzvaného tichého asfaltu.

„Máme podanou žádost na omezení mezinárodní kamionové dopravy. Zákaz vjezdu je nutný, z devadesáti procent se jedná o zahraniční kamionovou dopravu, Poláky, Ukrajince a podobně. Situaci řešíme ve spolupráci s magistrátem Olomouce, kterou tíží stejný problém v jižní části města,“ sdělil starosta Kožušan-Tážal Petr Mazal.

„Jako obce ležící na této komunikaci jsme deklarovaly, že se budeme podílet na spolufinancování řešení. Situace je už tak závažná, že občané jistě pochopí, že na krajskou silnici zaplatíme dopravní značení na našem katastru my z obecního rozpočtu,“ dodal Mazal.

Starostka obce Charváty, které rovněž protíná spojnice mezi Olomoucí a Tovačovem, poukazovala na to, že někteří obyvatelé žijící v nemovitostech u II/435 se chtějí odstěhovat.

„Snažíme se, aby nám pomohl kraj, aby byla využívána trasa obchvatu, když už se budoval. Jsme sami bezradní. Je to neúnosné. Občané se nám už chtějí stěhovat,“ popisovala Jarmila Kowalczuková.

„Obce nechaly zpracovat studii návrhu dopravního značení, které by zakázalo tranzitní dopravu, protože od toho se budovaly obchvaty. To nám neprošlo. Navázali jsme spolupráci s olomouckým magistrátem,“ poukazovala.

Kraj: Věci by se měly pohnout

Radka Skopalová z Charvát, která žije v domě u komunikace a denně pociťuje dopady nadměrného provozu, se kvůli řešení dopravní situace v obcích objednala k náměstkovi hejtmana Olomouckého kraje. „Věřím, že se vše posune. Bylo mi to přislíbeno,“ uvedla po jednání.

Podle náměstka Jana Zahradníčka již byl domluven konkrétní postup.

„Bude zpracován projekt, na základě kterého se dozvíme, kolik to bude stát. Obce přislíbily, že se budou podílet. Věci by se měly konečně pohnout. Odbor dopravy dostal úkoly,“ ujistil náměstek pro oblast dopravy.

„Budeme se snažit vytlačit kamionovou dopravu, která tam nemá co dělat,“ uzavřel.