„Historie je jedna věc, ale silnice se musí dokola opravovat, zarůstá to trávou. Ale hlavně: každý, kdo jede přes Skrbeň, tak nadává, jak to drncá,“ usmál se Jan Smička.

„Na kole se po tom nedá jezdit, proto cyklisté raději porušují předpisy a jezdí po chodníku. Je dobře, že se udělá asfaltka, už tu měla být dávno,“ je přesvědčen místní senior.

Po kostkované silnici se v úterý nevydala do obchodu na kole ani paní Věra.

„Ano, jezdím raději po chodníku. Na těch kostkách? To se třesu celá,“ vysvětlovala.

„Cesta je tu snad 100 let. Pamatuji, že po ní za války jezdily tanky. Vydržela mnoho, ale dnešní doba si žádá svoje a mladší generaci se už kostky nelíbí. Ale hlavně, ať to udělají dobře a něco to vydrží a voda tu nestojí,“ dodala sedmasedmdesátiletá obyvatelka obce.

Vypuštěná dolní nádrž Dlouhých Strání a vytažený havarovaný jeřáb
Náročná operace! Z vypuštěných Dlouhých strání vyprošťují havarovaný jeřáb

Počítá se i s novými chodníky

Úprava silnice III/4466 ve Skrbeni v délce necelého jednoho kilometru bude zahrnovat nahrazení povrchu z žulových kostech novou vozovkou s asfaltobetonovým krytem, která bude mít po stranách řádky žulových kostek. Navazovat na ni budou podélná parkovací stání.

Počítá se také s vybudováním dvou nových chodníků. Stavět by se mělo během příštího roku.

„Hlavní ulicí vede dešťová kanalizace vybudovaná počátkem první republiky. Je ve stavu, že ji musíme vyměnit. V souběhu s průtahem je také veřejné osvětlení z roku 1968 a i to má svoji životnost za sebou,“ vyjmenovával starosta obce Tomáš Spurný další důležité části chystané investice Správy silnic Olomouckého kraje a Skrbeně.

Apokalypsa. Jinak nelze popsat stav smrkových porostů kolem pramene Odry. Vyhledávaná turistická trasa připomíná bojiště, kde člověk v boji s dřevokaznými škůdci a počasím prohrává na celé čáře. Na snímku past na dřevokazný hmyz.
Na boj s kůrovcem nasadil kraj kalamitní štáb

Fortelná práce dlaždičů v minulosti

Podle starosty je stávající silnice z kostech stará 100 let.

„Kdo má vztah k řemeslu, přírodnímu materiálu, fortelu, který byl při stavbě použit, tak si přijde na své. Od krajnice po krajnici je použito celkem pět druhů kamene, pět způsobů jeho pokládky,“ popisoval poctivou práci tehdejších dlaždičů.

„Uvědomuji si spoustu výhod tohoto kamene, a nejsem sám, nicméně převládá názor vyměnit to za asfalt. Doba preferuje pohodlí a komfort, to nahrává asfaltu,“ poznamenal Spurný.

Položením asfaltky bude provoz na cestě tišší pro sousedy, ale hladký povrch jízdu zrychlí.

„Takové jsou zkušenosti jinde. Kostky jsou určitým retardérem. Až bude asfaltový povrch, bude voláno po zpomalovacích opatřeních,“ uzavřel starosta Skrbeně.

Mrtvola novorozence byla nalezena na poli mezi Věrovany a Tovačovem.
Kdo pohodil novorozence, musel místo znát, míní místní
Motorkáři na silnici v okolí Červenohorského sedla
VIDEO: Ze silnice na sedle mají motorkáři závodní dráhu