Jak v politice dál, se rozhodne po stranickém sjezdu. „Pak se buď vrátím, změním stranu nebo z politiky odejdu," říká.

Pročítáte volební programy a sledujete kampaně nebo už to berete tak, že se vás to netýká?
Sleduji to velice pozorně. Hlavně tedy facebook. Vyjádření některých představitelů jdou úplně mimo moje myšlenkové pochody.

Hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil.

Co myslíte?
Skoro všichni tam mají různé špeky, které asi přicházejí z nedostatku zásadních témat, nebo je lídři nedokáží pojmenovat. Třeba jít do krajských voleb s tématem tramvaje na Svatý Kopeček je pro mne mimo mísu. ODS zase chce otevřít kraj, tedy dveře dokořán. Jejich jedničce jsem říkal, že až se jim tady bude sprchovat bezdomovec, rychle zase zavřou. Naše bezpečnostní opatření nejsou kvůli politikům, ale zaměstnancům, kteří někdy dělají dlouho do noci a jsou tu sami. V každém úřadě to tak je, že se člověk hlásí na vrátnici.

Až na protimigrační notu a perličky se úplně nová témata neobjevila. Kandidující strany hodně kritizují stávající situaci v dopravě. Vadí jim malá dopravní obslužnost nebo souběhy dopravních staveb. Jak jste s tím spokojen vy?
Vůbec, stejně jako asi žádný hejtman. V roce 2001 kraje převzaly silnice druhých a třetích tříd do své správy s obrovským dluhem v jejich stavu. Máme studii na řešení dopravní situace, podle které jedeme. Nicméně bychom potřebovali dvacet miliard. Loni jsme dali 1,2 miliardy. Technicky už není možné investovat více. Souběžně investuje Ředitelství silnic a dálnic, obce a celé to naráží na objízdné trasy. Zrovna loni jsme museli udělat koordinační skupinu, aby byl kraj vůbec průjezdný. Nicméně pokud by se to sladilo se státem, dá se s tím hodně udělat.

Jak?
Například že výběr ze spotřební daně z pohonných hmot by automaticky šel do fondu Státní správy dopravní infrastruktury a byl použit na dvojky a trojky. Ale pokud ministr Ťok (ANO) řekne, že nedá krajům na silnice ani korunu, nemůže se divit, že ho všichni hejtmani vyzývají k rezignaci, protože to je vrchol. Zvláště když jsme byli na vládě a všichni premiérem počínaje slíbili zafixovat do SFDI nějaké tři miliardy. V rozpočtu správy ale není o silnicích druhých a třetích tříd ani zmínka, zato se dělají třeba nesmyslné tiché asfalty. U dopravní obslužnosti v kraji je zásadní, že se od září povedla stoprocentní integrace. Některé kraje integrovaný dopravní systém vůbec nemají, například Vysočina.

Často je jako neduh uváděn dluh, někdy s tím, že stále roste. Kraj si přitom větší úvěry nebral. Jak to je?
Dodrželi jsme, že si za čtyři roky nevezmeme ani korunu úvěru. Akorát se v roce 2010 načerpaly z Evropské investiční banky peníze, které doběhly. Vývoj dluhu byl takový, že splácet se začalo až za této vlády. Tedy extrémní splátky nad sto milionů. Takže od roku 2004, kdy si kolega Kosatík (ODS) vzal nějaké peníze, se odložily platby a všechno to spadlo na rok 2013. Ze 4,6 miliardy se splatilo 930 milionů, naprostá většina za poslední čtyři roky. Nejvyšší splátky budou příští dva roky.

Kolik jste navrhli?
253 milionů korun na splátku úvěru. Víc než dluh je důležitější schopnost splácet. Ministerstvo financí stanovilo limit 30 procent, my jsme na šesti a půl. Naprosto v pohodě. Kdybych nebyl pod tlakem lidí bez ekonomického povědomí, klidně si můžu vzít dvě miliardy a vůbec nic se nestane. Evropská investiční banka nabídne i záporný úrok.

Hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil.

Jednání o koalici žádná pohoda nebude

Programové prohlášení krajské rady jste podle vás splnili zhruba na devadesát procent. Co chybělo?
Například jsme řekli, že zavedeme centrálu cestovního ruchu. Nakonec jsme zjistili, že to nemá podporu v legislativě a že zákon o cestovním ruchu ještě za ministryně Jourové (ANO) nebyl dotažen do konce a nenavazovaly na něj centrály.

Co z toho, co není vidět, berete jako úspěch?
Třeba že jsme v sociální oblasti bezproblémově přešli z financování ministerstva práce a sociálních věcí na financování krajem. I když to někdo kritizuje jako špatně nastavené, je symbióza pobytových a terénních služeb dobrá, peněz bylo dost.

Skládáte si v hlavě možné koalice?
Nekandiduji a u vyjednávání vůbec nejsem, stáhl jsem se. Strategii si dělá nový lídr, ani bych tam být nechtěl. Samozřejmě se jedná. Podle mě to bude složité, pohoda, jakou jsme měli při dvoukoalici s většinou ČSSD, se opakovat nebude. Troufám si tvrdit, že hejtman buď bude z hnutí ANO nebo ze sociální demokrat.

Hejtman Olomouckého kraje Jiří Rozbořil.

Co dál? Nabídek mám spoustu

Bude vás mrzet, když si vás bude část lidí pamatovat jako člověka spojeného s korupční kauzou Vidkun?
Funkce hejtmana pro mě byla vším a doplatila na to i spousta mých soukromých věcí, obětoval jsem tomu čtyři roky. Když se něco takového stane na konci snažení, je logicky všechno zapomenuto. Myslím ale, že horší by bylo, kdybych loni v říjnu odstoupil. Potvrdil bych vinu a lidé by to vnímali jinak. Teď budeme 13. října „slavit" rok a za tu dobu se vůbec nic nestalo. Jeden vysloužilý plukovník mi řekl, že kdyby dal normálnímu státnímu zástupci obvinění, které mám já, zastaví se až na Ukrajině. To je asi všechno, co bych k tomu řekl. Nicméně obvinění má i Martin Půta (STAN) v Libereckém kraji, který kandiduje, má obrovskou podporu a ty volby vyhraje.

Zůstanete členem ČSSD?
Zatím ano. Záleží, jak se to bude vyvíjet. Příští rok je sjezd, bude před největším bojem o parlament a premiéra. Co se bude dít, se můžeme jen domnívat, ale nebude to nic hezkého. Dám si chvíli oraz. Pak se uvidí, zda se vrátím, změním stranu nebo z politiky odejdu.

Zmínil jste, že byste zamířil do soukromého sektoru. Kam přesně?
Zatím se to konkretizovat nedá. Ústních nabídek je celá řada. Je tam i strojírenská firma, která není ani z Olomouce a jejímž majitelem je můj spolužák. Před čtyřmi lety řekl, až nebudu chtít dělat politiku, můžu zaklepat. Nezastírám ale, že spousta firem by kontakty nebo lobbing ráda využila.