„Nejhorší je pondělí ráno. Když spěchám do školy a náhodou nejde semafor, nemám šanci. Jede auto za autem oběma směry,“ popisuje jedenadvacetiletá Lucie, která bydlí poblíž pavlovické základní školy. „Provoz je hustý až do večera. Pak sice jezdí méně aut, ale o to rychleji. A prach, ten je všude,“ říká studentka.

Dvaašedesátiletý Miroslav Pospíšil žije s rodinou v domě přímo v rušné ulici. „Museli jsme vyměnit okna, protože hluk byl strašný. Plastová ho snížila na padesát procent. Stálo nás to padesát tisíc, ale je to mnohem lepší,“ uvedl muž, který žije u výpadovky na Šternberk pětatřicet let. „Dříve to byla klidná čtvrť. Teď je to katastrofa. Přejít cestu? Mimo přechod to už nezkouším. Kolikrát i na přechodu je to o život,“ podotkl Pospíšil.

Už sedmým rokem tráví dvanáct hodin denně v trafice přímo u silnice Anna Lošťáková. „Je to horší a horší. Kolikrát zákazníka kvůli hluku ze silnice ani neslyším. Když potřebuji rozměnit drobné a snažím se přeběhnout silnici, připadám si jako kamikaze,“ líčí soužití s rušnou silnicí osmapadesátiletá žena.

„Ta auta se snad někde kotí, jinak to není možné,“ podotkla trafikantka, která večer odjíždí do klidnější části města. „Doma poslouchám ticho. Ani rádio nepustím. Je mi líto těch, kteří odtud nemají úniku,“ dodala.

Hustá doprava tíží i místní Základní školu Gorkého. „Převádíme přes komunikaci děti z družiny a není příjemné, když na semaforech jeden řidič zastaví a druhý ne. Děti opakovaně poučujeme, ať dávají pozor, a to i když svítí zelená,“ popisoval ředitel školy Vladislav Tesařík.

Lidé z Pavloviček i Chválkovic doufají, že úlevu jim přinese východní obchvat města. „Varianta, kterou jsme v petici podpořili, se ale nelíbí Bystrovanům, přestože nepovede zase až tak blízko jejich domů,“ uvedl Miroslav Pospíšil. „Věříme, že nám Bystrovanští vyjdou vstříc a brzy se bude stavět,“ dodal.