„Cyklodoprava je ideální pohybovou aktivitou při cestách do práce a významnou alternativou ke stále houstnoucímu automobilovému provozu. Stavbou kolárny podporujeme myšlenku šetrné mobility. Pro zaměstnance se snažíme vytvářet komfortní zázemí pro odkládání kol a věříme, že tak vznikne nová motivace zaměstnanců pro dopravu do práce na kole,“ uvedl k novince ředitel fakultní nemocnice Roman Havlík.

Přístřešek s průsvitnými stěnami z vlnitého sklolaminátu, který se nachází na dvoře budov O a P, pojme celkem 43 jízdních kol. Díky novému zázemí se kapacita vybavených a zabezpečených míst k uschování bicyklů v areálu největšího zdravotnického zařízení na středním Moravě zvýšila na zhruba 200 míst. V plánu je výstavba další úschovny v blízkosti Teoretických ústavů LF UP.
Architektonického řešení drobné stavby se zhostila renomovaná kancelář Adam Rujbr Architects, která již pro FN Olomouc navrhla budovu II. interní kliniky – gastroenterologické a geriatrické a ambulantní pavilon Hemato-onkologické kliniky.

Obdobně jako tyto velké projekty je i stavba kolárny originální jak po vizuální, tak po technické stránce.
„Tvarově je objekt inspirovaný článkem řetězu jízdního kola. Variant ale původně bylo víc. Od klasického obdélníku až po organické tvary. Finální návrh vyšel jako nejlepší z estetického i praktického hlediska. Umožňuje totiž na minimální ploše pohodlně umístit velké množství jízdních kol,“ vysvětlil Adam Rujbr.

Architekt dlouhodobě klade důraz na ekologicky šetrná řešení. Platí to i pro úschovnu kol.
„Návrh v maximální možné míře dbá na principy udržitelné výstavby. Stropní deska je tvořena z CLT panelů a na střešním plášti počítáme s extenzivní zelení. Zelené střechy dokáží zadržovat vodu mnohem lépe než klasické střešní krytiny. V létě mají nižší povrchovou teplotu, takže nedochází k nadměrnému přehřívání objektu. Konstrukce objektu je navíc v případě potřeby demontovatelná,“ popisoval.