„I když letní sezóna patří k nesilnějším obdobím v roce, počet amatérských fotografií stejně dlouhodobě klesá,“ potvrdil vedoucí prodejny Marko Foto, Tomáš Hloch. „Je to způsobeno i tím, že z klasických kinofilmů si zde nechává vyvolat obrázky už jen deset procent zákazníků, ostatní přešli na digitální technologie,“ dodal Hloch.

Pracovníci fotosběren potvrzují radikální změnu kultury amatérských fotografů s příchodem a rozšířením digitálních fotoaparátů. „Mnoho lidí fotí takzvaně do počítače,“ uvedl Zdeněk Svoboda z Foto Sinco. „Na to, kolik prodáme fotoaparátů, pak vyvoláváme dost málo snímků,“ dodal Svoboda.

Tento trend potvrzuje svým fotografickým zvykem i pětadvacetiletá studentka Lucie. „Většinu svých fotek z cest zveřejňuji pro přátele na internetu, ale pokud se mi nějaký snímek obzvlášť povede, nechám si z něj zhotovit fotografii,“ uvedla amatérská fotografka a přiznala, že v dobách, kdy fotila na filmy, navštěvovala prodejny velmi často.

Podle většiny fotografů si navíc těch málo lidí, kteří stále používají klasické fotoaparáty, ve velké míře zvyklo na služby v drogériích, které snímky vyhotovují za výrazně nízké ceny. „Tomu my konkurovat nemůžeme, v drogériích pracují s úplně jiným systémem cen. Co uberou na ceně fotky, mohou přidat na jiném zboží,“ postěžovala si pracovnice Fotografie Ilona Gajdošíková.

S poklesem sběru kinofilmů se však fotografové a jejich zaměstnanci už smířili. Soustředí se teď hlavně na zákazníky s digitálními přístroji. Podle Zdeňka Svobody by se měl každý pracovník snažit přesvědčit uživatele digitálních fotoaparátů o nepopiratelné hodnotě vyvolaných fotografií.

„Věřím, že lidé časem pochopí, že fotka zůstává fotkou a k zhotovení svých snímků se vrátí,“ uzavřel Zdeněk Svoboda.

Ceny vyvolání fotografií

Denisa Mikolášková