Majitelé vyhledávaných jihočeských kempů si vloni přišli na své. Podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur kempy vydělaly na dopadech hospodářské krize – zamířilo do nich o osm procent více turistů než předchozí rok.

Léta předtím přitom zaznamenaly obrovský propad návštěvnosti. Majitelé kempů v Olomouckém kraji, které Deník oslovil, minulou sezonu nijak nevyzdvihovali.

Hlavně v olomouckém regionu je oproti Jihočeskému kraji kempů desetina a zájem o podnikání neroste. Přitom Olomoucký kraj má vyznavačům tohoto ubytování co nabídnout.

Holanďané už tolik nejezdí

„Loňská sezona nebyla špatná, takový průměr. Lidí přijelo zhruba stejně jako jiné roky. Pravdou je, že z naší nabídky – chatky, apartmány, kemp – volilo více hostů levnější ubytování. To může být právě hospodářskou krizí,“ reagoval manažer rekreačního komplexu Losinka na Šumpersku Jan Zemek.

„Přijelo méně lidí. Doby, kdy jezdili Holanďané a kempy byly nacpané k prasknutí, jsou pryč. Navíc nároky turisů rostou a ne každý se dnes spokojí se standardem z počátku devadesátých let,“ uvedl provozovatel kempu ATC Žralok Plumlov Petr Šmíd.

Do předloňska zaznamenávaly tuzemské kempy několik let po sobě propad zájmu. Mezi lety 2004 – 2008 jim poklesl počet českých turistů podle údajů Asociace českých cestovních kanceláří a agentur o 29 procent – z 1,02 milionu turistů na 720 tisíc.

Okamura: Změňte strategii

„Vloni Češi kvůli krizi šetřili a vyměnili dražší ubytování za levnější. V kempech vloni přespalo 774 tisíc českých turistů, což znamená meziroční nárůst o osm procent,“ informoval mluvčí asociace Tomio Okamura.

Ten proto majitelům radí, aby zájmu tuzemských turistů rychle využili a změnili strategii.

„Kempy dosud platily za nejlevnější typ ubytování, Češi však z důvodu stále stoupající životní úrovně mají zájem o kvalitnější služby, a kempy jim tak přestávají vyhovovat. Je tedy potřeba, aby se z kempů urychleně stala atraktivní alternativa ubytování tříhvězdičkového standardu a jejich majitelé nabídly další doprovodné služby, například bazének či dětské atrakce, kulturní nebo jiný program. Pak budou mít šanci obstát i ve stále bohatší, a tím i náročnější české společnosti,“ doporučil Okamura.

S tím souhlasí i provozovatel rybáři vyhledávaného kempu v Plumlově Petr Šmíd.

„Je potřeba investovat, to bezesporu. Společně s městem se již snažíme získat prostředky a kemp pozvednout,“ uvedl.

„Mělo by nám pomoci i to, že po plumlovské přehradě, která se momentálně čistí, by se měl vyčistit i Podhradský rybník. Snad na podzim, po sezoně, by se měl bagrovat. Protože když lidé doposud slyšeli, že v Plumlově jsou sinice, nepřijeli ani k nám, k Podhradskému rybníku. Odradí je to. To se snad změní,“ dodal Šmíd.

Kraj: Vydali jsme letáky

V Olomouckém kraji je kempů necelá dvacítka.

„Je nás skutečně málo. Přitom jsme oblastí bohatou na památky, je tu krásná příroda. Čím to je? Konkrétně Jeseníky mají špatnou propagaci,“ uvedl manažer Losinky, kterou ročně projde na 5,5 tisíce turistů.

„Zlepšuje se to, vydávají se různé publikace, ale oproti jiným krajům je to pořád málo,“ míní Zemek.

Kraj má kempy zmapované a o jejich malém počtu v porovnání s jinými regiony ví.

„Kempů je v Olomouckém kraji málo, což je samozřejmě škoda. Turisté o ně mají zájem, nejen z řad českých cestovatelů, ale i ze zahraničí,“ reagovala Alena Křetínská z oddělení cestovního ruchu krajského úřadu.

„My však podnikatele nemůžeme nutit, aby otevírali nové. Z pozice kraje je můžeme pouze podpořit,“ sdělila.

Jakým způsobem?

„Například tím, že vydáváme propagační materiály zaměřené na ubytovací kapacity. Kempy jsou jeho součástí. Vydali jsme turistické letáky. To je to, co můžeme udělat my, zviditelnit je, udělat propagaci,“ uvedla Alena Křetínská.