První tramvaj se ulicí 1. máje v Olomouci projede 22. listopadu, původně to přitom mělo být o čtrnáct dní dříve.

Termín se prý posunul kvůli archeologickému průzkumu a stavebním pracím, se kterými se v plánu nepočítalo.

Koncem listopadu se do ulice kromě tramvají vrátí i auta.

„Řidiče nová omezení nečekají. Do ukončení stavby ale zůstávají zachovány objízdné trasy přes náměstí Republiky,“ uvedla Jarmila Grégrová z Eurovie, která opravu důležité cesty do centra Olomouce provádí.

Nově bude ulici zdobit bronzový model Hradské brány, jejíž pozůstatky tady archeologové objevili.

Užší pro auta, širší pro chodce

Méně prostoru pro auta, o to více pro chodce. Tak bude podoba rekonstruované ulice vypadat. Řidiči by si tady měli dát pozor hlavně na některé zúžené úseky.

„Komunikace byla na několika místech zúžena o parkovací místa nebo na úkor rozšíření plochy chodníků,“ uvedla za stavbaře Jarmila Grégrová.

Ulice by také měla být bezpečnější a přátelštější k hendikepovaným.

„Nově jsou po obou stranách ulice varovné pásy pro nevidomé,“ doplnila.

Model brány na žulovém kvádru

Bronzový model Hradské brány město plánuje umístit na ostrůvek u Hotelu Palác.

„Jedná se o odlitek s půdorysem šedesát na šedesát, výška brány je asi 40 centimetrů. Stát bude na žulovém kvádru,“ popsala Jarmila Grégrová dílo sochařky Ireny Armutidisové.

„Model představuje pravděpodobnou středověkou podobu brány a bude osazen tabulkou s dvojjazyčným nápisem,“ dodala.

Pozůstatky středověké Hradské brány zbourané v 19. století našli archeologové v ulici už na začátku května.