Ještě k tomu musí přesvědčit krajské úředníky a policii. Pokud se to povede, omezení začne platit do jara.

Stížnosti na intenzivní provoz kamionů proplétajících se ulicemi města míří na radnici dlouhodobě.

„Na počátku tohoto projektu byly podněty občanů a tří komisí městských částí. Vychází z toho, že v Hejčíně a centru města se nám stává, že houstne nákladní automobilová doprava, včetně těžké automobilové dopravy," připomněl impuls primátorův náměstek pro dopravu Ivo Vlach (TOP 09).

Kromě společného únorového prohlášení oblastí Hejčín, Řepčín a Olomouc-západ dorazila na město v květnu i petice obyvatel. V té době napsal Hejčín další urgentní dopis.

Mapa plánovaných omezení vjezdu kamionů do centra Olomouce

Přijatá varianta? Nejrozsáhlejší uzavírka

Radní se tedy rozhodli problém řešit. V červenci zadali zpracování odborné studie, ze které vyšlo několik menších variant, jak auta nad deset tun do daných oblastí nepustit.

Každá z nich však při uzavření určité části Olomouce pouze přesouvala problém jinam, na což předtím poukazovala i policie.

„Proto jsme nakonec přijali nejrozsáhlejší uzavírku. Ta má za cíl zakázat vjezd těžké automobilové dopravě nejen do centra, tedy na třídu Svobody, Krapkovu ulici, ale postupně jsme ji rozšířili i o ulice Štítného, Erenburgova a Na Šibeníku, kde je s těžkou nákladní dopravou velký problém a kvůli otřesům se to dotýká i nemovitostí," řekl Ivo Vlach.

Spolu se silnicemi trpí i ploty, domy mají narušenou statiku.

Co tu někdy jezdí za auta… Hrůza

Před úterním rozhodnutím radnice v dotčených částech města o záměru nevěděli.

„Neslyšel jsem nic, ovšem pokud to klapne, budeme rádi. Chtěli jsme, aby se doprava nepřehazovala z jednoho obvodu na druhý. Co tu někdy jezdí za auta… Hrůza," komentoval novinu předseda komise městské části Olomouc-západ Petr Šafránek (TOP 09).

Od společného dopisu dlouho neměli zprávy ani v Hejčíně. Reakce města na únorové prohlášení tří městských částí přišla v květnu v podobě návštěvy náměstka Vlacha. Potom opět žádné zprávy.

„Vzhledem k tomu, že od této schůze nebyla komise nijak informována, byl jsem v září s kolegyní pověřen jednáním s náměstkem Vlachem," zmínil Rostislav Nepožitek z Hejčína, který se problémy s dopravou zabýval dlouho předtím, než se stal členem místní komise. Jednání má být v pátek 3. října.

„Snad se to někam pohne a nebude to jen nějaký předvolební trik," dodal.

Vyjádří se i krajský úřad a policie

K opatření se bude vyjadřovat krajský úřad a policie. Ta v minulosti navrhovala „otevřít" přes den ulici Foerstrova, kam mají nyní nákladní auta zákaz. K novému návrhu se zatím nevyjádřila.

„Dokud nedojde ke společnému jednání a představení nově navrhovaného řešení, nebude policie svá stanoviska k záměru zveřejňovat," uvedla její mluvčí Marie Štrbáková.

Podle Ivo Vlacha by se mohly nové značky v Olomouci objevit do půl roku. V řešení pro západní a severní část města by neměla zůstat pro tranzitní dopravu žádná skulina.

„Jestliže pravidelně projíždějí centrem těžké nákladní automobily, které vezou písek z pískovny v Nákle do výrobny betonových dlaždic v Bystrovanech, je to nežádoucí jev. Chceme ho eliminovat," věří náměstek, že zpracování analýzy bylo důsledné.

Schválená varianta zahrnuje omezení v celé městské památkové rezervaci, včetně vilové oblasti při ulici Krapkova a dále přes takzvanou úřední čtvrť směrem k Foerstrově. Platí i pro centrum rozšířené pro oblast křižovatky ulic 17. listopadu, třídy Kosmonautů a Wittgensteinovy. Dále pro ulice Štítného, Erenburgova, Na Šibeníku, třída Míru od ulice Pražská, Palackého, Tomkova, Na Trati, Svatoplukova. Zdroj: Magistrát města Olomouce