Správa silnic Olomouckého kraje (SSOK) chtěla most zbourat a nahradit jej novým, zastupitelé obce tehdy byli proti. Hlasovat však mohli i místní a to v anketě na internetových stránkách vesnice.

Rozhodnutí od Ministerstva kultury, že most je zapsaný na seznam kulturních památek, dostalo vedení obce v první polovině července.

„V současné době jsme oslovili vlastníka mostu, kterým je Olomoucký kraj, jednali jsme se Správou silnic Olomouckého kraje a památkáři, měla by se zpracovat projektová dokumentace. Pokud půjde všechno dobře, mohlo by se začít v příštím roce,“ informoval starosta Dlouhé Loučky Ladislav Koláček.

Historický most je v havarijním stavu a Olomoucký kraj před rokem a půl rozhodnul, že investuje do jeho opravy.

„Bohužel neoslovili zastupitelstvo. Dozvěděli jsme se o tom, až když byla projektová dokumentace téměř hotová. Měli jsme se k tomu vyjádřit a zastupitelstvo tehdy na zasedání rozhodlo, že bychom chtěli most zapsat na seznam kulturních památek,“ pokračoval starosta a připomněl, že projekt kraje počítal s mostem novým, železobetonovým.

„To se nám nelíbilo a když jsme to konzultovali s památkáři, řekli nám, že je to nejstarší most tohoto typu na Střední Moravě a že by to byla škoda. Jenže stanovisko Olomouckého kraje bylo záporné, stále prosazovali zbourat a postavit. Památek v Loučce moc nemáme. Zámek, který má nějakou hodnotu je dnes v dezolátním stavu, soukromý vlastník se o to nestará,“ reagoval Koláček.

Památkáři míní, že most v Dlouhé Loučce může být postavený pravděpodobně zároveň se sochou sv. Jana Nepomuckého, která je jeho součástí a je datována k roku 1712.

„Domníváme se, že se jedná o stavbu, která svým významem odpovídá kamennému mostu v Litovli,“ uvedl už před časem Miroslav Papoušek z olomoucké pobočky Národního památkového ústavu.

Socha bez mostu nemá význam

Socha na mostě byla kulturní památkou, most do letošního léta ne.

„Podle našeho názoru, most bez sochy nemá význam a socha bez mostu také ne. Takže když se z tohoto celku něco zlikviduje, tak budeme ochuzeni o prvek kulturního dědictví, který do obce už asi tři sta let patří,“ řekl tehdy.

Podle krajského mostmistra Jaroslava Ostrejše ze SSOK, která je správcem mostu, o zařazení do plánu akcí rozhodne Rada Olomouckého kraje v nejbližší době, správce zadá projekt a uskuteční jej dle podmínek Národního památkového ústavu.

„Pokud nenastanou komplikace se schvalováním projektu, vypadá to, že by se s opravami mohlo začít v příštím roce,“ potvrdil mostmistr.

Oprava mostu by měla přijít asi na osm milionů korun, bude jednopruhový, s omezenou zatížitelností a bez chodníků. Zbrusu nový most měl být za zhruba dvanáct milionů korun, dvoupruhový s chodníkem a normovou zatížitelností.

36 procent bylo pro zbourání

K případnému bourání nebo zachování stávající podoby mostu se mohli vyjadřovat i dlouholoučtí obyvatelé a to prostřednictvím ankety na obecních internetových stránkách. I přesto, že se názory různily, nakonec většina dala hlas pro zachování památky.

„Ze začátku to bylo celkem jednoznačné, lidé chtěli most zachovat. Olomoucký kraj rozhodnul snížit jeho nosnost na deset tun a dal výjimku jen pro průjezd autobusů, místním podnikatelům a zemědělcům se to ale nelíbilo. Nakonec bylo pro zachování asi šedesát procent, třicet šest pro zbourání a zbytek se nevyjádřil,“ popsal výsledek starosta.

Kvůli havarijnímu stavu snížil Olomoucký kraj nosnost mostu, nákladní auta a traktory teď hledají jinou cestu, obci se to ale příliš nezamlouvá.

„Nákladní auta nám ničí polní cesty. Věřím, že se to do roka vyřeší,“ doplnil starosta.