Dopravní podnik města Olomouce chtěl jízdné zvýšit už od prvního července. Nakonec to kvůli administrativnímu řízení nestihl.

Zpoždění za čtyři miliony

Náměstek primátora Svatopluk Ščudlík (ČSSD) řekl, že ztráta za pozdější zdražení bude činit několik milionů korun. Potvrdila to i mluvčí dopravního podniku Magdalena Kopřivová: „Odhadem to jsou čtyři miliony.“ Zvýšení cen přijde později i kvůli sladění tarifů s ostatními dopravci, což musel za integrovaný dopravní systém (IDSOK) povolit krajský úřad.

Ščudlík tvrdí, že zdražením v Olomouci by vznikl lavinový efekt v celém integrovaném systému. „Olomoucký kraj jako koordinátor dopravní obslužnosti dojednává podmínky úprav tarifu ve spojení s integrovaným systémem. Úprava jízdného na deset korun je od října v zásadě možná,“ sdělila za kraj Radomíra Rečková.

Ředitel olomouckého dopravního podniku Vladimír Menšík objasnil, že zdražení musí potvrdit ještě rada města: „Očekávám, že se tím bude zabývat někdy v srpnu.“

Ubudou cestující?

Zatím není jisté, jaký efekt zvýšení jízdného přinese. „Města, která hodně zdražila, přišla o cestující. V Olomouci jejich počet za šest let stoupl o jedenáct milionů ročně,“ uvedl náměstek Ščudlík. Na území města (zóna 71 IDSOK) zdraží jízdné ve stejnou chvíli jako městský podnik i Connex Morava. „Při rozdílné ceně by nebylo možné vzájemně využívat oba dopravce,“ řekl Deníku obchodní ředitel Jiří Šrajer.

Tvrdí, že jeho firma na zdražení nevydělá. „V zoně 71 je v naprosté majoritě olomoucký dopravní podnik, my poskytujeme jen doplňkovou službu,“ dodal Šrajer. Mluvčí Kopřivová již dříve uvedla, že příčinou zdražení je nárůst cen pohonných hmot a nižší městská dotace. Ekonomický náměstek primátora Jiří Martinák (ODS) však čtyřmilionovou ztrátu komentoval slovy: „Dopravní podnik by měl především hledat úspory ve svém provozu, teprve pak žádat o příspěvek.“