Jednotná jízdenka, která má platit na vlak, autobus i městskou hromadnou dopravu, bude cenově příznivější hlavně pro cestující využívající týdenní a měsíční jízdné.

Výhody v ní ale vidí i Eva Šuráňová, která několikrát v týdnu dojíždí.

„Cestuji třeba třikrát týdně mezi Olomoucí a Moravským Berounem, takže jezdit na jeden lístek vlakem, autobusem a ve městě pak třeba tramvají by bylo určitě fajn. Až to bude možné, tak to vyzkouším," okomentovala Eva Šuráňová novinku, která bude zavedena za čtyři měsíce.

Ušetří i stokoruny měsíčně

Lidé, kteří dojíždějí každý den do práce nebo do školy, mohou na jízdném ušetřit i několik set korun.

„Integrace má primární význam pro ty, kteří budou mít třeba měsíční, čtvrtletní nebo i desetiměsíční jízdné. Pro ně bude sleva výrazná. Cestující může na jízdném ušetřit až tři sta korun měsíčně," vysvětlila Kateřina Suchánková z úřadu Koordinátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje.

Od podzimu budou už v krajském dopravním systému začleněné nejen hlavní tratě z Hranic do Přerova, Olomouce a Zábřehu či z Olomouce do Šternberku, Uničova a Šumperku, ale také všechny vedlejší a malé tratě.

„Když například cestující pojede z Jeseníku do Lutína, bude mu na to stačit jedna jízdenka. Vlakem dojede do Olomouce, pak se městskou hromadnou dopravou dostane na autobusové nádraží a odtud vyrazí autobusem do Lutína. Na všechny dopravní prostředky mu bude stačit jeden jízdní doklad," popsala modelový příklad Kateřina Suchánková.

Zapojení RegioJetu a Leo Expressu

O tom, že by se do systému měly připojit regionální železniční tratě, které obsluhují například dopravci RegioJet nebo LEO Express, se do budoucna také uvažuje. Zatím to však není legislativně možné.

„S Českými drahami máme smlouvu o závazku veřejné služby. Tam je to jednoduché. Jednání s jinými dopravci zůstává zatím v rovině náznaků. S RegioJetem ani LEO Expressem nemáme smlouvy. Musel by se najít legislativní rámec, na základě kterého bychom pak společně mohli integrovaný dopravní systém rozšířit," vyjádřila se Kateřina Suchánková.

Olomoucký kraj za prokazatelnou ztrátu, což je rozdíl mezi náklady a výnosy z jízdného, platí železničním a autobusovým dopravcům přibližně 900 milionů korun ročně.

Až bude integrace vlaků kompletní, zaplatí kraj dopravcům ještě o patnáct až dvacet milionů více.