VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak správně řídit na sněhu? Co radí odborník

Olomouc - Jak správně a hlavně bezpečně řídit na sněhu? Radí Miroslav Charouz z BESIPu.

17.2.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Tomáš Kubelka

Co musí řidič dodržovat, aby jel na sněhu plynule?
Nejdůležitější je udržovat přiměřenou rychlost jízdy spolu s bezpečnou vzdáleností, protože na mokrých vozovkách se dvakrát prodlužuje brzdná dráha, na zasněžených je to ještě více a na ledě je to podle výchozí rychlosti i tisíc metrů. Řidič nesmí provádět prudké změny směru a zbytečné pohyby volantem.

Jak poznáme bezpečnou vzdálenost?
Bezpečná vzdálenost závisí na rychlosti. Na každé zrychlení o deset kilometrů za hodinu je třeba zvýšit bezpečný odstup asi o pět metrů, což odpovídá délce osobního auta. Přesnější je však měření časového odstupu. Na začátek je třeba zvolit nějaký pevný bod na okraji silnice (patník). Od okamžiku, kdy auto jedoucí před námi tento bod míjí, začínáme počítat sekundy. V případě sněžení nebo deště jsou nejlepší čtyři sekundy, což v reálu znamená asi šedesát metrů při rychlosti šedesát kilometrů za hodinu.

Jak správně a bezpečně brzdit?
Především musíme jet tak, abychom nemuseli téměř používat brzdu. Nejlepší je brzdění motorem nebo využitím vyšších jízdních odporů. Kde jsou nízké jízdní odpory, jemné použití brzdy je potřebné, nesmí ovšem dojít k zablokování kol. Aby jízda byla i v zimě tak bezpečná jako v létě, musí mít auto zimní pneumatiky.

Jak vypadá bezpečná zimní pneumatika?
Musí mít hluboké drážky nejméně čtyři milimetry. Nemá-li majitel vozu speciální měřítko pro hloubku dezénu, může použít padesátikorunovou minci. Po zasunutí do drážky se musí schovat po měděný okraj.

Dá se zabránit protáčení kol na sněhu?
Při rozjezdu nesmí řidič prudce přidávat plyn. Musí však také sledovat otáčkoměr a pedál stlačovat tak, aby otáčky u zážehových motorů byly v rozmezí od 2000 do 3200 za minutu, u vznětového motoru v rozmezí od 1800 do 2200 za minutu. U automatické převodovky je nutné zařadit nejvyšší převod, u ručně řazené převodovky na rovině a do mírného stoupání druhý, do většího stoupání první převodový stupeň.

Je předjíždění na sněhu bezpečné?
Největší riziko je nahrnutý sníh uprostřed vozovky. Při přejíždění této břečky musíme na okamžik přestat přidávat plyn a sešlápnout spojkový pedál. Když jsme na lepší části vozovky, pokračujeme normálně dál. Je vhodné využít vyjeté koleje od nákladních vozidel, která mají vyšší hmotnost a sníh vytlačí. Je však nutné držet pevně volant a nedovolit vozidlu samovolnou změnu směru.

Existuje pravidlo při jízdě do kopce?
Když má řidič před sebou dlouhé stoupání, je dobré nechat si od posledního auta větší odstup. Před vjezdem do stoupání pak zařadit takový převodový stupeň, aby nebylo nutné řazení v kopci.

Autor: Veronika Štefková

17.2.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Politolog Pavel Šaradín
17

Propad levice v kraji je obrovské překvapení, říká politolog

Zuzana Majerova Zahradníková
6

Skokanka ODS: trojka z Olomouce přeskočila do sněmovny i lídra

AKTUALIZUJEME

Volby na Olomoucku táhly, účast je i přes 60%

Velkému zájmu voličů se na Olomoucu těšily volby do Poslanecké sněmovny. Účast se ve většině oslovených okrsků pohybovala kolem šedesáti procent, někde hlásí i víc.

Voliči a absolventi. Slovanské gymnázium slaví 150 let

Na Slovanské gymnazium v Olomouci od sobotního rána zamířili kromě voličů i absolventi této školy. 

Gólman Sigmy Buchta: Baník nás předčil bojovností, my jej kvalitou

O šesté čisté konto v sezoně přišel po situaci, která mu bude dlouho ležet v žaludku.

Kam o víkendu? Tady je pestrý mix akcí. Vybírejte

Neseďte doma za pecí. Pořád se něco děje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení