Kvůli zákazu vjezdu na Foerstrově ulici nákladní auta objíždějí průtah i zpoplatněnou trasu obchvatu po třídě Míru a ulici Okružní. Zastupitelé chtěli původně dát i do těchto míst zákazové značky, ovšem s tím nesouhlasí policie.
Nyní chtějí političtí představitelé Olomouce vést debatu s ministerstvem dopravy, aby zrušilo povinnost platit na části obchvatu. Podle ministerstva však navrhnuté řešení nepřipadá v úvahu.
„Od té doby, co je zákaz na Foerstrově, tak to kamiony objíždějí přes třídu Míru, Okružní a pak se napojují na Hněvotínskou. Lidi, co bydleli u průtahu, jsou nyní asi spokojení, ale teď to není nic příjemného pro nás,“ stěžoval si Marcel Novák, který bydlí poblíž Okružní.
Město několikrát ve spolupráci s policií na zmíněných místech provedlo zkoumání, jejichž výsledkem bylo vždy negativní vyjádření policie k možnosti opatřit i onu objízdnou trasu zákazovou značkou pro vozidla nad dvanáct tun tak, jako to je na části průtahu na Foerstrově.
Při poslední kontrole se však zjistil pravý důvod, proč místem řidiči projíždějí.
„Pouze policie má totiž tu pravomoc ptát se motoristů i na to, odkud a kam jedou, proč tam jedou a jaký mají příkaz k cestě,“ upozornil Martin Novotný, olomoucký primátor.
Na 60 kamionů denně objíží zákaz
„Máme přesné statistiky zprůměrovaných čtyřiadvacetihodinových vzorků, na základě těchto informací to vypadá, že po Okružní ulici jezdí denně sto tři kamionů," uvedl primátor.
„Když se zkoumaly důvody, proč těmi místy jedou, dvanáct řidičů uvedlo, že jejich cíl je v rámci ulice Okružní či její bezprostřední blízkosti, dvacet osm jich uvedlo, že tam jede na přímý příkaz svého nadřízeného, aby se vyhnuli mýtnému, a šedesát tři objíždí zákazy, které vyplývají z rekonstrukčních prací zejména na ulici Foersterově,“ vypočítal primátor.
Výstup zkoumání, který svědčí o tom, že řidiči jmenované ulice používají skutečně jako objížďku, však nepřesvědčuje policii.
„Bohužel pro policii tato čísla nejsou dostatečně vysoká, aby byli ochotni přistoupit a souhlasit se zákazem průjezdu kamionů v této lokalitě,“ uvedl dále Novotný s tím, že se však město boje za omezení kamionové dopravy nechce vzdát.
Ministerstvo: Žádné výjímky
„Budeme se snažit přesto v něčem pokračovat a chceme se znovu obrátit na ministerstvo dopravy a podobně jako jiná města s ním vážně komunikovat na téma zrušení zpoplatnění toho, čemu říkáme jižní obchvat města, a také nového úseku, na který odbočíte před Hesperií, jedete kolem Olympie a napojujete se za Makrem,“ upřesnil.
O zrušení zpoplatnění však ministerstvo nechce ani slyšet.
„Nepředpokládám, že by někde došlo ke zrušení mýtného. Stát vynaložil v minulých letech nemalé náklady na vybudování mýtného systému. Je pro nás těžko představitelné, že by někde stály mýtné brány, které by byly mimo provoz. Na rozdíl od poplatků pro osobní vozidla, kde pár nezpoplatněných úseků je, ve výběru mýtného žádné výjimky nejsou,“ podotkl Karel Hanzelka, mluvčí ministerstva dopravy.
Podle něj by bylo nejlepším řešením opravdu zavést zákazové značky na místech, kde je třeba nákladní vozidla omezit.
„V některých jiných lokalitách republiky vyřešili problém s objížděním tak, že skutečně stanovili zákaz vjezdu nákladních vozidel nad dvanáct tun, například v okolí Otrokovic, kde řidiči kamionů nevyužívali obchvat a jezdili po staré silnici první třídy přes město. Dopravní značení na místních komunikacích stanovuje ze zákona obecní úřad obce s rozšířenou působností. Policie se pouze ke značení vyjadřuje jako sekundární orgán,“ uzavřel mluvčí ministerstva dopravy.